Δευτέρα, 1 Δεκεμβρίου 2014

Νέες στρατηγικές κινήσεις ετοιμάζονται στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ
 Εντονη κινητικότητα παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών. Ηδη δύο μεγάλες επιχειρηματικές συμφωνίες ανακοινώθηκαν μέσα σε διάστημα επτά ημερών, ενώ «στα σκαριά» βρίσκονται αρκετές ακόμη, όπως επισημαίνουν εξειδικευμένα δικηγορικά γραφεία που αναλαμβάνουν συμφωνίες εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Παράγοντες του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων, άλλωστε, υποστηρίζουν ότι η συγκέντρωση στους δύο αυτούς κλάδους δεν έχει τελειώσει ακόμη.

Οι τελευταίες κινήσεις που έγιναν από τον Σκλαβενίτη και την Carlsberg οδηγούν τους ανταγωνιστές τους ακόμη και στην αναθεώρηση των σχεδίων τους, με τις σχετικές πληροφορίες να κάνουν λόγο ακόμη και για συμφωνία μεταξύ κορυφαίων αλυσίδων του κλάδου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Ο παράγοντας που επιταχύνει τις εξελίξεις είναι η ανάγκη πλέον των τραπεζών να εξυγιάνουν τα χαρτοφυλάκιά τους, μετά και την ολοκλήρωση των τεστ αντοχής, έτσι ώστε να μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν υγιείς και με προοπτική επιχειρήσεις.

Στάση αναμονής

Τέτοιες επιχειρήσεις υπάρχουν στους δύο παραπάνω κλάδους και έως τώρα τηρούσαν στάση αναμονής μέχρι να δουν τα πρώτα, συγκεκριμένα σημάδια ανάκαμψης ή τουλάχιστον σταθεροποίησης της οικονομίας, έτσι ώστε να προβούν στις απαιτούμενες κινήσεις αξιοποιώντας τις ευκαιρίες.

Το κίνητρο σε μεγάλο βαθμό είναι η...

 συνέχεια
...αύξηση του τουρισμού και νέων μορφών αυτού, όπως οι παραθεριστικές κατοικίες, με τις επιχειρήσεις να αναζητούν ευκαιρίες που τους δίνουν πρόσβαση και στις αγορές εκτός Αττικής. Τα ξημερώματα της 22ας Νοεμβρίου, έπειτα από πολύωρες συζητήσεις για τις τελευταίες λεπτομέρειες, μπήκαν οι υπογραφές στη συμφωνία ανάμεσα στην εταιρεία Σκλαβενίτης και τη Makro Cash & Carry Greece για την εξαγορά τη δεύτερης από την πρώτη αντί 65 εκατ. ευρώ. Το γεγονός ότι ο αγοραστής ήταν τελικά η εταιρεία Σκλαβενίτης αποτελεί σίγουρα έκπληξη, όχι διότι δεν έχει τα χαρακτηριστικά της υγιούς επιχείρησης, αλλά διότι μέχρι πρόσφατα η ελληνική εταιρεία χαρακτηριζόταν από «συντηρητική» επιχειρηματική πρακτική, σε βαθμό τέτοιο που είχε επιλέξει να μην έχει ούτε ένα κατάστημα εκτός των συνόρων της Αττικής.

Με τρεις κινήσεις, όλες μέσα στο 2014, η εταιρεία επεκτείνει τον ανταγωνισμό με τους άλλους «παίκτες» της αγοράς σε δύο ακόμη επίπεδα: στην περιφέρεια και στην κατηγορία του Cash & Carry. Το 2015 ετοιμάζεται να λειτουργήσει το πρώτο κατάστημα Σκλαβενίτης στην Κόρινθο, πρόσφατα απέκτησε από τον Βερόπουλο το 60% της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης, ενώ μέσω της εξαγοράς της Makro αποκτά πλέον επιχειρηματική δραστηριότητα από τη Θράκη μέχρι την Κρήτη. Με την εξαγορά της Makro συναντά στο πεδίο της χονδρικής τους ανταγωνιστές της από τη λιανική: την ΕΝΑ (της ΑΒ), τη Metro (συμφερόντων Παντελιάδη), την Terra Market (του Μαρινόπουλου), τον Μασούτη, την Bazaar, τον Γαλαξία και τη Spar (Βερόπουλος).

Η εμπλοκή με το Cash & Carry έχει άμεση σχέση με την ανάπτυξη του τουρισμού και της συναφούς δραστηριότητας της μαζικής εστίασης, αφού οι επιχειρήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας χονδρικής πώλησης εκτιμούν πως ο κλάδος του HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering) αποτελεί την κύρια πηγή άντλησης πελατών.

Η περίπτωση Νίκα

Την απάντηση των Alpha Bank και Eurobank στην πρόταση που έχει κάνει για την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της αλλαντοβιομηχανίας Νίκας αναμένει ο ισχυρός άνδρας της Chipita κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος. Η πρόταση περιλαμβάνει γενναία αναδιάρθρωση του δανεισμού της εταιρείας Νίκας που στο εξάμηνο του 2014 ανερχόταν σε 73 εκατ. ευρώ.

Πριν από περίπου δύο εβδομάδες ανακοινώθηκε ως γνωστόν η συγχώνευση μεταξύ της Carlsberg και της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας (ΦΙΞ). Από την 1/1/2015 στις εγκαταστάσεις της Μύθος (θυγατρική της Carlsberg στην Ελλάδα) ξεκινάει η παραγωγή της σόδας και του τόνικ Tuborg, σήματα τα οποία κατείχε o δανικός όμιλος, αλλά την παραγωγή τους είχε αναλάβει η Coca-Cola 3E. Αυτή, ωστόσο, δεν θα είναι η μοναδική εμπλοκή του πολυεθνικού κολοσσού της μπίρας με τα αναψυκτικά.

Σε εκκρεμμότητα, τέλος, βρίσκεται ακόμη η συμφωνία εξαγοράς της ΜΕΒΓΑΛ από τη Vivartia, η οποία ανακοινώθηκε μετά το Πάσχα. Οι δύο πλευρές αναμένουν την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αλλά, ακόμη και εάν δοθεί το «πράσινο φως», δεν είναι απολύτως βέβαιο ότι η συμφωνία θα προχωρήσει.
kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.