Ο διαχρονικός "Ρινόκερος" τού Ιονέσκο
Τό θεατρικό έργο του Ευγένιου Ιονέσκο παραμένει πάντα επίκαιρο, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπως αυτή που διανύουμε...
Ο Ευγένιος Ιονέσκο (1909-1994) έγραψε τον «Ρινόκερο» το 1958. Το θεατρικό αυτό έργο ανήκει στο κίνημα που ήκμασε τη δεκαετία του ‘ 50 και που αργότερα πήρε την ονομασία «Θέατρο του Παραλόγου» εκφράζοντας τη βασική άποψη ότι «η ζωή είναι ολοφάνερα χωρίς νόημα» και έχοντας ως χαρακτηριστικά γνωρίσματα τη γλωσσική ασυναρτησία, την παρωδία καθιερωμένων αξιών και τη χαλαρή ή ανύπαρκτη πλοκή. Το Θέατρο του Παραλόγου βρήκε μεγάλη απήχηση μέσα στον απόηχο του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου και το κλίμα φόβου και ανασφάλειας που επικρατούσε.
Ο «Ρινόκερος» είναι ένα έργο συμβολικό που πραγματεύεται την άνοδο του ναζισμού στα χρόνια που προηγήθηκαν. Είναι ένα σχόλιο του συγγραφέα για το πόσο εύκολα οι άνθρωποι απελευθερώνουν τα κτηνώδη ένστικτά τους νιώθοντας την ασφάλεια της πλειοψηφίας. Η ιδέα του ολοκληρωτισμού μεταδίδεται σαν ασθένεια από τον έναν στον άλλο και τελικά εξαπλώνεται σ’ όλη την πόλη. Μόνο ο ήρωας του έργου απέχει απ΄ αυτή τη μαζική υστερία και μένει μόνος του, μετέωρος ανάμεσα στη διάθεσή του να αντισταθεί και στην ενοχή του που δεν ακολούθησε τους άλλους. Στα έργα του, ο Ιονέσκο διακωμωδεί τις πιο κοινότοπες καταστάσεις, ενώ απεικονίζει τη μοναξιά του ανθρώπου και την ασημαντότητα της ύπαρξής του. {"Χαϊδέψτε έναν κύκλο καί αυτός θά γίνει φαύλος", είναι μία από τίς διάσημες φράσεις του πού, αφότου τήν άκουσα, δέν μπορώ νά ησυχάσω καί αναρωτιέμαι, συνεχώς : "πώς θ΄αντεπεξέλθουμε" μ΄ όλους αυτούς τούς κύκλους πού επιζητούν τά χάδια...}
Δ.Ν.Α.
Σάν σκηνή από τίς "πρόβες" τού έργου : Η "γαμψή ρίς" τού "σκηνοθέτη" είναι φυσική καί σέ αντίθεση μέ αυτή τού ρινόκερου ακολουθεί πτωτική "πορεία". |
Τό θεατρικό έργο του Ευγένιου Ιονέσκο παραμένει πάντα επίκαιρο, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπως αυτή που διανύουμε...
Ο Ευγένιος Ιονέσκο (1909-1994) έγραψε τον «Ρινόκερο» το 1958. Το θεατρικό αυτό έργο ανήκει στο κίνημα που ήκμασε τη δεκαετία του ‘ 50 και που αργότερα πήρε την ονομασία «Θέατρο του Παραλόγου» εκφράζοντας τη βασική άποψη ότι «η ζωή είναι ολοφάνερα χωρίς νόημα» και έχοντας ως χαρακτηριστικά γνωρίσματα τη γλωσσική ασυναρτησία, την παρωδία καθιερωμένων αξιών και τη χαλαρή ή ανύπαρκτη πλοκή. Το Θέατρο του Παραλόγου βρήκε μεγάλη απήχηση μέσα στον απόηχο του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου και το κλίμα φόβου και ανασφάλειας που επικρατούσε.
Ο «Ρινόκερος» είναι ένα έργο συμβολικό που πραγματεύεται την άνοδο του ναζισμού στα χρόνια που προηγήθηκαν. Είναι ένα σχόλιο του συγγραφέα για το πόσο εύκολα οι άνθρωποι απελευθερώνουν τα κτηνώδη ένστικτά τους νιώθοντας την ασφάλεια της πλειοψηφίας. Η ιδέα του ολοκληρωτισμού μεταδίδεται σαν ασθένεια από τον έναν στον άλλο και τελικά εξαπλώνεται σ’ όλη την πόλη. Μόνο ο ήρωας του έργου απέχει απ΄ αυτή τη μαζική υστερία και μένει μόνος του, μετέωρος ανάμεσα στη διάθεσή του να αντισταθεί και στην ενοχή του που δεν ακολούθησε τους άλλους. Στα έργα του, ο Ιονέσκο διακωμωδεί τις πιο κοινότοπες καταστάσεις, ενώ απεικονίζει τη μοναξιά του ανθρώπου και την ασημαντότητα της ύπαρξής του. {"Χαϊδέψτε έναν κύκλο καί αυτός θά γίνει φαύλος", είναι μία από τίς διάσημες φράσεις του πού, αφότου τήν άκουσα, δέν μπορώ νά ησυχάσω καί αναρωτιέμαι, συνεχώς : "πώς θ΄αντεπεξέλθουμε" μ΄ όλους αυτούς τούς κύκλους πού επιζητούν τά χάδια...}
Δ.Ν.Α.