Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020

Βερμούδες καί άλλες νήσοι μέ θυρίδες

Φτηνές οι θυρίδες στίς "Βερμούδες", εδώ καί αιώνες...
Μαύρα πέφτουν σέ δεσμίδες
νά καργάρουν οι θυρίδες,
στίς offshore καί στίς νησίδες
πούναι τίγκα πατελίδες!
Κουρακάο καί Βαλεαρίδες
ξάπλες, μπάνια καί μαρίδες!

Σόκιν διαπιστώσεις εγκύρων κύκλων...


Παλιό λιμάνι : O Γιαλός τό 1901. Μηχανή πουθενά. Μόνο άλμπουρα γιά πανιά...


Ανεμολόγιο : Η επινόηση τού Φλάβιο Τζόγια (ναυτικού και μαθηματικού) από το Αμάλφι της Ιταλίας...

Τό Ανεμολόγιο μέ τήν ονομασία τών ανέμων στή σημερινή καί τήν αρχαία Ελληνική γλώσσα. 
Η μεσαία ονομασία είναι αυτή πού χρησιμοποιούν οι ναυτικοί.
Ιστορία ανεμολογίου
Κατά τον 13ο αιώνα μ.Χ εισήχθηκε στην Ευρώπη η από τον 11ο αιώνα μ.Χ. γνωστή στους Κινέζους «μαγνητική βελόνα» και η ιδιότητά της να στρέφει πάντα και να δείχνει τη θέση του μαγνητικού βορρά.
Η ανακάλυψη αυτή αν και αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία της ναυσιπλοΐας στην αρχή δεν θεωρήθηκε και τόσο αποτελεσματική για τον απλό λόγο ότι ναι μεν η μαγνητική βελόνα «ατένιζε» τον Βορρά, η γωνία όμως που σχηματίζεται μεταξύ αυτής της κατεύθυνσης με εκείνη του διαμήκη άξονα του πλοίου που είναι και η γωνία πλεύσης δεν ήταν δυνατόν να μετρηθεί.
Έτσι έναν αιώνα μετά τον 14ο αιώνα ο ναυτικός και μαθηματικός Φλάβιο Τζόγια από το Αμάλφι της Ιταλίας επινόησε το «ανεμολόγιο». Το ανεμολόγιο εκείνο ήταν μια στερεή επικόλληση ενός χάρτινου σκληρού δίσκου πάνω στη μαγνητική βελόνα. Ο δίσκος εκείνος έφερε στην περιφέρεια υποδιαιρέσεις των 360 μοιρών. Η όλη αυτή κατασκευή φερόταν επί μιας ακίδας που επέτρεπε την πλήρη ελευθερία περιστροφής και ισορροπίας. Το σημείο δε που όριζε τον Βορρά το χαρακτήρισε ως αφετηρία των 360° το οποίο και το στόλισε με απεικόνιση κρίνου, του εμβλήματος του Οίκου των Βουρβόνων, προκειμένου να κολακέψει τον καπετίδη Βασιλέα των Δύο Σικελιών Κάρολο τον Β΄.
Έτσι παρέμεινε ο κρίνος ως σύμβολο του Βορρά σε όλα τα κράτη εκτός της Γαλλίας που όρισε ως σύμβολο τον γαλλικό βασιλικό ρόμβο που είχε υιοθετηθεί ως σύμβολο του Πολικού αστέρα.
Στη συνέχεια ο Φλάβιο διαίρεσε την περιφέρεια του ανεμολογίου σε 16 θέσεις σημεία (8 για τους κύριους ανέμους και 8 για τους δευτερεύοντες), προσθέτοντας ακόμη και άλλους 16 τους οποίους πρώτος αυτός τους ονόμασε ρόμβους και αργότερα τους μισούς ρόμβους και τα τεταρτορόμβια. Έτσι η εξέλιξη του ανεμολογίου της πυξίδας καθίσταται έκδηλη. Όταν το πλοίο στρέφει κατά μια γωνία το ανεμολόγιο δεν παρασύρεται αλλά συνεχίζει να δείχνει το Βορρά. Αντίθετα με μια κατακόρυφη γραμμή τη «γραμμή πίστεως» όπως λεγόταν ή «γραμμή πλώρης» που σημειώνεται εγγύτατα του χείλους του ανεμολογίου (εκτός αυτού) δείχνει αμέσως τη γωνία από το βορρά συνεπώς την πορεία του πλοίου.
Αργότερα το ανεμολόγιο του Φλάβιο Τζόγια ακολούθησαν τα «τεταρτοκυκλικά» και αυτών τα σημερινά που φέρουν 8 παράλληλες μαγνητικές βελόνες στα συστήματα Τόμσον, Ντουανιόν, Κνούτσεν. Στις δε Ναυτικές πυξίδες το ανεμολόγιο δεν είναι χάρτινο αλλά από φύλλο λευκόλιθου και φέρεται εντός ρευστού οινοπνεύματος ενώ αντί ακίδας δύο ομόκεντροι χαλύβδινοι κύκλοι επιτρέπουν την ελεύθερη ισορροπία του σ' αυτό.

Δείτε ολόκληρο τό λήμμα στή Βικιπαίδεια

Τό σατιρικό σκίτσο από τό χέρι τού...

                                                        ...Γιάννη Δερμεντζόγλου
16 Φεβρουαρίου 2020 
από : ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ

Σύγχρονοι ''Νεκρικοί Διάλογοι'' : Eπικη ''συνέντευξη'' απευθείας απο τον Αδη...

Σύγχρονοί ''Νεκρικοί Διάλογοι'' και στην θέση του Λουκιανού ο ανεπανάληπτος Τζιμάκος παίρνει συνέντευξη από τόν μεγάλο διανοητή-φιλόσοφο Κορνήλιο Καστοριάδη... 
Σάτιρα, ιστορία , βαθιά ουσία και νοήματα ξεκάθαρα δυστυχώς όμως απόλυτα ξένα για τον μέσο Νεοέλληνα . 
Eπικη ''συνέντευξη'' απευθείας απο τον Αδη ...