ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
Με θέματα για αρίστους, όπως κρίθηκαν αυτά που ετέθησαν στη
Φυσική και
την
Ιστορία κατεύθυνσης, έκλεισε χθες ο φετινός εξεταστικός μαραθώνιος
των έξι υποχρεωτικών μαθημάτων για την εισαγωγή σε ΑΕΙ/ΤΕΙ. Ακολουθεί
αύριο η εξέταση των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας, μάθημα υποχρεωτικό μόνο
για όσους επιθυμούν την εισαγωγή στις σχολές Οικονομίας και Διοίκησης,
και η εξέταση των ειδικών μαθημάτων από το Σάββατο 21 Ιουνίου. Καθώς η
Ιστορία και η Φυσική είναι μαθήματα δεύτερης υψηλότερης βαρύτητας για
την εισαγωγή στις σχολές του 1ου, 2ου, 3ου και 4ου επιστημονικού πεδίου,
τα δύσκολα θέματα θα ψαλιδίσουν τη γενικά καλύτερη -με βάση τα πέντε
πρώτα μαθήματα- εικόνα των βαθμολογικών επιδόσεων σε σύγκριση με το
2013. Αυτό θα έχει ανάλογη επίπτωση στην πορεία των βάσεων εισαγωγής ανά
πεδίο.
Αντιδράσεις
Για τα θέματα της Ιστορίας κατεύθυνσης, δεύτερο μάθημα βαρύτητας για
τις σχολές του 1ου πεδίου (Νομικές, Φιλολογίες κ.λπ.) η Πανελλήνια Ενωση
Φιλολόγων (ΠΕΦ) άσκησε οξύτατη κριτική. Ενδεικτικά τόνισε ότι «η
διατύπωση ορισμένων θεμάτων παρουσιάζει προβλήματα. Στο θέμα Α1α
ζητείται ο ορισμός Αγροτική μεταρρύθμιση χωρίς να υπάρχει αναφορά σε
συγκεκριμένη ιστορική περίοδο». Επικριτική ήταν επίσης η ΠΕΦ και για τα
θέματα Γ και Δ, καθώς λέει ότι η απάντησή τους ήθελε απλώς αποστήθιση.
«Προσφέρονται για αναπαραγωγική παρά για συνθετική εργασία και δεν
προωθούν την ιστορική σκέψη.
Επιπρόσθετα, ο τρόπος με τον οποίο δίνονται ορισμένες από τις
βιβλιογραφικές παραπομπές δεν είναι σωστός». Από την άλλη, η καθηγήτρια
του Οριον, κ. Ελένη Σιαχάμη, σχολίασε στην «Κ»: «Τα θέματα ήταν σαφώς
δυσκολότερα από του 2013. Η δεύτερη ομάδα θεμάτων, οι αποκαλούμενες
πηγές, δυσκόλεψε πολύ τους μαθητές λόγω όγκου και επειδή απαιτούνταν
μεγάλη κριτική και συνθετική ικανότητα. Αρα, θα ξεχωρίσουν μόνο οι
μαθητές που διαθέτουν τις παραπάνω ικανότητες και ταυτόχρονα άριστη
γνώση της Ιστορίας».
-----------------------
Ειδικότερα, για τα θέματα της Φυσικής, μάθημα δεύτερης υψηλότερης
βαρύτητας για την εισαγωγή σε σχολές θετικών επιστημών και πολυτεχνεία, η
Ενωση Ελλήνων Φυσικών ανέφερε ότι «σε γενικές γραμμές τα θέματα ήταν
αρκετά καλά, τόσο από πλευράς στόχευσης ως προς τις γνώσεις που πρέπει
να έχουν αποκτήσει οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στις σχολές αυτών
των κατευθύνσεων, όσο και από πλευράς επιστημονικού ενδιαφέροντος και
επιπέδου». Ομως, η ΕΕΦ επισημαίνει ότι «ο χρόνος των τριών ωρών είναι
οριακός για την επεξεργασία των θεμάτων και ότι το Α3 ουσιαστικά
επιδέχεται περισσότερων της μιας απάντησης». Στο ίδιο πλαίσιο κινείται
το γραπτό σχόλιο για την «Κ» των καθηγητών του φροντιστηρίου Οριον: «Τα
θέματα ήταν για πολύ καλά προετοιμασμένους υποψηφίους. Τα θέματα Α και Β
ήταν εύκολα χωρίς ασάφειες. Το θέμα Γ είχε κάποια πονηρά σημεία. Το
τελευταίο ερώτημα έκρυβε παγίδες. Το θέμα Δ ήταν μεγάλο με αρκετή
γεωμετρία και δύσκολες πράξεις. Κάθε ερώτημα ήταν ξεχωριστή άσκηση, με
αποτέλεσμα να είναι χρονοβόρο. Αρα δεν υπήρχαν περιθώρια καθυστέρησης σε
οποιοδήποτε υποερώτημα οποιουδήποτε θέματος».