Καταρχήν ο υπουργός Παιδείας κος Ν. Φίλης εγκαινιάζοντας ένα κύκλο συζητήσεων στις γειτονιές της Αθήνας είχε την ευγενή καλοσύνη να απαντήσει σε όλες ανεξαιρέτως τις ερωτήσεις που του θέσαμε εμείς οι εκπαιδευτικοί που βρεθήκαμε εκεί , πράγμα πρωτόγνωρο, αν αναλογιστούμε τους προκατόχους του στο ίδιο υπουργείο. Επίσης μας ενημέρωσε αναλυτικά για τις προθέσεις του υπουργείου σχετικά με μια αναβαθμισμένη δημοκρατική δευτεροβάθμια εκπαίδευση και σε γενικές γραμμές αντιληφθήκαμε ότι η νέα μεταρρύθμιση έχει πιθανότητες να κινηθεί στη σωστή κατεύθυνση, αν βέβαια αποφευχθούν λάθη και ακρότητες.
Ένα από αυτά θα είναι η κατάργηση και πάλι της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο. Όλοι θα έχουμε προσέξει ότι ο υπουργός χειρίζεται την ελληνική υποδειγματικά, θα θέλαμε όμως να του υπενθυμίσουμε πως είχε την τύχη να διδαχθεί τα αρχαία κι ο ίδιος από το πρωτότυπο, όταν ήταν γυμνασιόπαιδο στα σκοτεινά χρόνια της χούντας. Γι’ αυτό ας μη συνδέουμε τη διδασκαλία των αρχαίων με την «αρχαιολαγνεία», τις εκκλησιαστικές κορώνες ή με τα αυταρχικά πολιτεύματα που χρησιμοποίησαν την αρχαιοελληνική γλωσσική παράδοση κατά τρόπο γκροτέσκο και στείρο. Γνωρίζουμε πως τέτοια καθεστώτα επιλεκτικά και όπως τα συνέφερε, επέτρεπαν τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας ˙ για παράδειγμα ο Μεταξάς είχε απαγορεύσει με έγγραφο 26/ 2/1937 προς τους διευθυντές της ΙΒ΄ Εκπαιδευτικής Περιφέρειας τη διδασκαλία του Επιτάφιου του Θουκυδίδη στα σχολεία για να μην επηρεαστεί η νεολαία της εποχής του από τα δημοκρατικά ιδεώδη του κειμένου...
Δεν υπάρχει, λοιπόν, τίποτα πιο φυσιολογικό και απολαυστικό από την μετακένωση υψηλών αξιών όπως η δημοκρατία, η ισότητα, η ελευθερία και η δικαιοσύνη στην πρωτότυπη γλώσσα που γεννήθηκαν ως έννοιες, στην αττική διάλεκτο, διότι και η καθομιλουμένη νεοελληνική αποτελεί εξέλιξη της αρχαίας παρά τις όποιες μορφοσυντακτικές μεταβολές εμφανίζει σήμερα.
Η επιστήμη της Γλωσσολογίας θεωρεί τις γλώσσες ζωντανούς οργανισμούς σε εξέλιξη, γι’ αυτό δεν πρέπει να...