ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζεται η ανανέωση και
μεγέθυνση του ελληνόκτητου ποντοπόρου στόλου, του μεγαλύτερου εμπορικού
στόλου διεθνώς, σε μια σαφή ένδειξη της συνεχούς ανάπτυξης και
εκσυγχρονισμού που ακολουθεί ο ελληνικός εφοπλισμός. Είναι ενδεικτικό
ότι το 2015 επενδύθηκαν 12,083 δισ. δολ. σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα
πλοία από τους Ελληνες εφοπλιστές στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειας
του κλάδου για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του.
Η ελληνική σημαία όμως έρχεται στην τρίτη θέση των προτιμήσεων της
ελληνόκτητης ναυτιλίας, αν και είναι υψωμένη σε στόλο με πολύ μεγαλύτερη
αξία από αυτήν των ελληνικών πλοίων υπό ξένες σημαίες. Αυτό προκύπτει
από την επεξεργασία των δεδομένων που πραγματοποίησε για λογαριασμό της
«Κ» η VesselsValue.com, συμβουλευτική εταιρεία που ειδικεύεται στις
αποτιμήσεις και τις αγοραπωλησίες των ποντοπόρων πλοίων παγκοσμίως.
Με
βάση αυτά τα δεδομένα, που αφορούν το διάστημα από 1η Ιανουαρίου 2015
έως και τα τέλη Νοεμβρίου, ο ελληνόκτητος ποντοπόρος στόλος των συνολικά
4.238 πλοίων αποτιμάται στα 105,109 δισ. δολ. Είναι δηλαδή η αξία του
μεγαλύτερη της αξίας των στόλων της Βρετανίας, της Γερμανίας και της
Νορβηγίας μαζί. Αντικατοπτρίζει έτσι και τα αυξημένα μερίδια της
ελληνόκτητης ναυτιλίας, τα μεγαλύτερα παγκοσμίως, επί της συνολικής
θαλάσσιας μεταφορικής δυναμικότητας.
Στο πρώτο 11μηνο του έτους, συνολικά έχουν αγοραστεί ή παραγγελθεί
357 ποντοπόρα πλοία. Πρέπει να σημειωθεί πως τόσο οι αγορές καινούργιων
και μεταχειρισμένων πλοίων όσο και τα υπάρχοντα έχουν χρηματοδοτηθεί
τόσο με ίδια κεφάλαια όσο και με τραπεζικές χρηματοδοτήσεις αλλά και με
κεφάλαια που αντλούνται από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές. Παράλληλα δε με
τις επενδύσεις αυτές, έχουν πραγματοποιηθεί και εκατοντάδες πωλήσεις
πλοίων αλλά και πωλήσεις παλαιότερων πλοίων για διάλυση, και με τα έσοδα
χρηματοδοτήθηκαν νέες επενδύσεις.
Πρώτα τα δεξαμενόπλοια
Το μεγαλύτερο μέρος των 12 δισ. που έχουν επενδυθεί το 2015 αφορά τη
ναυπήγηση νεότευκτων πλοίων. Ειδικότερα, έχουν γίνει παραγγελίες αξίας
7,831 δισ. για 128 πλοία. Η συντριπτική πλειονότητα των νέων ναυπηγήσεων
αφορά 85 δεξαμενόπλοια, ενώ ακολουθούν τα μεταφοράς υγροποιημένου
αερίου (17), τα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (14) και, τέλος, τα
φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, με μόλις 12 νέες παραγγελίες,
σύμφωνα πάντα με τη VesselsValue.com.
Η προτίμηση στα δεξαμενόπλοια οφείλεται στην πολύ καλύτερη
συμπεριφορά της ναυλαγοράς τους αλλά και σε θεμελιώδη μεγέθη της
προσφοράς και της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές αργού πετρελαίου και
διυλισμένων προϊόντων.
Στη δευτερογενή αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων οι Ελληνες
πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει μέχρι στιγμής φέτος 4,252 δισ. για 229
ποντοπόρα. Από αυτά, τα 136 αφορούν αγορές φορτηγών πλοίων και
ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια (57). Τα υπόλοιπα μεταχειρισμένα που
αγοράστηκαν φέτος είναι 24 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 5
μεικτής χρήσης, 4 μικρά φορτηγά και 3 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου
αερίου. Με βάση τους υπολογισμούς της VesselsValue.com, οι πέντε
ελληνικών συμφερόντων εταιρείες που πραγματοποίησαν τις μεγαλύτερες
επενδύσεις σε αξία το 2015, συνολικού ύψους 3,733 δισ., είναι η Maran
Tankers, συμφερόντων Γ. Αγγελικούση, η Thenamaris συμφερόντων του ομίλου
Ντ. Μαρτίνου, η Cardiff Marine συμφερόντων του ομίλου Γ. Οικονόμου, η
Pantheon Tankers Management και η Alpha Bulkers Shipmanagement
συμφερόντων αμφότερες της οικογενείας Αννας Αγγελικούση-Κανελλάκη.
Η γαλανόλευκη είναι υψωμένη σε 677 πλοία, την αθροιστική αξία των
οποίων η VesselsValue.com εκτιμά στα 22,43 δισ. Πολύ μεγαλύτερη δηλαδή
από τα 17,7 δισ. στα οποία αποτιμά την αξία των 858 ποντοπόρων που έχουν
υψωμένη τη λιβεριανή σημαία, η οποία και βρίσκεται στην πρώτη θέση.
Δεύτερη σε αριθμό πλοίων είναι η σημαία των Νήσων Μάρσαλ (848 πλοία), με
την αξία των ελληνόκτητων πλοίων που τη χρησιμοποιούν στα 18,08 δισ.
Ακολουθούν με 633 πλοία η Μάλτα, με 435 ο Παναμάς και 244 η Κύπρος.
Λιγότερες και μεγαλύτερες
Η διαχείριση του ολοένα και μεγαλύτερου σε χωρητικότητα αλλά και
αριθμό πλοίων ελληνόκτητου στόλου γίνεται από ολοένα και μεγαλύτερες
επιχειρήσεις. Ο αριθμός των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών μειώνεται
σταθερά, καθώς, εδώ και μία δεκαετία, πραγματοποιούνται αλλεπάλληλες
συγχωνεύσεις, εξαγορές αλλά και... χρεοκοπίες. Είναι χαρακτηριστικό πως
είκοσι ελληνόκτητες επιχειρήσεις εξαφανίστηκαν...