Κι όμως η ΕΡΤ έχει μακράν το καλύτερο δελτίο ειδήσεων
Από τον καλπασμό των αλόγων του Βάνγκερ έως τις στριγγλιές των ρεπόρτερ
του Θάνου Πασχάλη
Μπορεί
κάποιος να μιλήσει για προπαγάνδα και ομφάλιο λώρο στην ενημέρωση των
πολιτών από το Μέγαρο Μαξίμου (πριν και σήμερα).. Να το αναγνωρίσουμε..
Ωστόσο στο αισθητικό πεδίο τα ρεπορτάζ και οι ειδήσεις στην ΕΡΤ (αυτό θα
σχολιάσουμε σήμερα) είναι μακράν οι πιο αξιοπρεπείς αισθητικά και
ουσιαστικά.. Στα δελτία και τα ρεπορτάζ των ιδιωτικών καναλιών
κυριαρχούν οι κραυγές, οι στριγγλιές των ρεπόρτερ, οι υπερβολές, οι
κιτρινιές, η δραματοποίηση των γεγονότων και ο άκρατος λαικισμός.. Παρέα
σε όλα αυτά η μουσική υπόκρουση στα βίντεο (μουσικό χαλί το λένε) η
κατά την αναγγελία των επόμενων θεμάτων.. Γιατί χρειάζεται λες και
πρόκειται βίντεο κλιπ; Μάλλον για να διεγείρουν ταπεινά ένστικτα και
έτσι να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των τηλεθεατών. Μοιάζει με τη μουσική
υπόκρουση, που έβαζαν οι αξιωματικοί στα αμερικανικά ελικόπτερα για να
ντοπάρουν τους πεζοναύτες στο Βιετνάμ (όλοι θυμόμαστε τον “καλπασμό των
αλόγων” του Βάνγκερ στην ταινία “Αποκάλυψη τώρα” του Φράνσις Φορντ
Κόπολα ) ή τους Ρείντζερς με τις σάλπιγγες ή τους ινδιάνους με τις ιαχές
και τα τύμπανα του πολέμου.. Βλέπεις βίντεο και σε πιάνει θλίψη με τους
δραματοποιημένους έως τρομολαγνικούς τόνους των ρεπόρτερ με τις
στριγγλιές και τις αγριοφωνάρες τους προκειμένου να αποδώσουν κάτι δήθεν
το τρομακτικό.. Παρουσιάζουν αρκετές φορές τα γεγονότα πολύ πιο
δραματικά από ό,τι τυχόν είναι. Εάν πρόκειται για κάτι συγκινητικό θέμα
τότε σειρά έχει η κλαψιάρικη φωνή (σπικάζ με φωνή σπαραξιδιάρικη)..Τα
γεγονότα παρατίθενται και παρουσιάζονται υπό μορφή σόου..Λες και
πρόκειται για γύρισμα μικρού μήκους ταινιών τρόμου ή μελό..
Ε,
αυτά ευτυχώς δεν διαπρέπουν στην ΕΡΤ. Τα ρεπορτάζ παρουσιάζονται με
σεβασμό στον τηλεθεατή και χωρίς στεντόρειες και λυπητερές φωνές από
τους αγωνιούντες (δήθεν) ρεπόρτερ.. Η φτήνια κυριαρχεί κατά κόρον στις
ειδήσεις των ιδιωτικών καναλιών.. Φτήνια ακόμη στη θεματολογία, αλλά και
στην ιεράρχηση των ειδήσεων.. Θεματάκια της σειράς ή ειδήσεις της
πλάκας παρουσιάζονται ως κάτι το πρωτοφανές ή τρομακτικό (π.χ αστυνομικά
συμβάντα της ημέρας) και αφιερώνεται σε αυτά άπλετος χρόνος, ενώ
παράλληλα λαμβάνουν περίοπτη θέση στην ιεράρχηση των ειδήσεων (πάντα
στις πρώτες θέσεις προβολής των θεμάτων της ημέρας).. Σχεδόν όλα τα
θέματα ποντάρουν στο να διεγείρουν το θυμικό αλλά και να ξυπνήσουν το
ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού ώστε να τα παρακολουθήσει ..Αποτέλεσμα
να διεξάγεται καθημερινά ένας απίθανος αγώνας μεταξύ των ιδιωτικών
καναλιών το ποιο θα εντυπωσιάσει περισσότερο το κοινό με “θέματα σοκ
“..Σήμερα τις τηλεοπτικές ειδήσεις βλέπει κατά κόρον η τρίτη ηλικία.. Η
νεολαία και το παραγωγικό κοινό ανέμισαν μαντήλια και εγκατέλειψαν την
τηλοψία προς χάριν του Ιντερνετ.. Ετσι το μενού των δελτίων ειδήσεων θα
πρέπει να περιλαμβάνει θέματα που ενδιαφέρουν ή σοκάρουν την τρίτη
ηλικία όπως ληστείες, διαρρήξεις, αλλά και αυξήσεις στις συντάξεις.
Η
ΕΡΤ απέχει από όλα αυτά, αν και κάποια στιγμή στην αρχή με τη νέα
κυβέρνηση, επιχειρήθηκε στο όνομα του ανταγωνισμού και των ποσοστών
τηλεθέασης να μοιάσει τα ιδιωτικά κανάλια.. Ευτυχώς έκανε πίσω και
διεσώθη.. Αλλιώς θα μιλούσαμε για ξεφτίλα και ντροπή για ένα κρατικό
Μέσο… Η ΕΡΤ πρέπει να σταθεί στο ύψος της διατηρώντας αξιοπιστία και
αισθητική.. Είναι ό,τι καλύτερο στις ειδήσεις υπάρχει σήμερα και
παρέχεται ως πληροφόρηση στον πολίτη με σεβασμό προς αυτόν. Τα γεγονότα
παρατίθενται στην ΕΡΤ στην πραγματική τους διάσταση και όχι στην
υπερβολική ή δραματοποιημένη που πράττουν τα ιδιωτικά κανάλια.. Οι
αλήθειες να λέγονται. Το αν την παρακολουθούν ελάχιστοι είναι γιατί
μεγάλο μέρος του τηλεοπτικού κοινού αρέσκεται στην υπερβολή, στο χάιδεμα
των αυτιών κλπ. Οσοι δεν άντεξαν τον λαικισμό των ιδιωτικών καναλιών
βρήκαν απάγκιο για την ενημέρωσή τους στο Διαδίκτυο.. Και δεν είναι
λίγοι.. Σύμφωνα με έρευνες το 75% του πληθυσμού (νεολαία και μεσήλικες)
ενημερώνεται πρωτίστως από το Ιντερνετ. Και το ποσοστό αυτό θα αυξάνεται
τα ερχόμενα χρόνια…
Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2019
enimerosi24.gr
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Ο υπέρτιτλος προστέθηκε από τή "Νέα Μύκονο"