Τετάρτη 22 Ιουλίου 2015

Πιέσεις σε Μεϊμαράκη για παραμονή στην ηγεσία

ΓΙΩΡΓΟΣ Π. ΤΕΡΖΗΣ
 Αποφασισμένος να οδηγήσει το κόμμα σε εσωκομματικές εκλογές στις 30 Αυγούστου εμφανίζεται ο κ. Ευ. Μεϊμαράκης μετά το μπαράζ αντιδράσεων αλλά και το βαρύ κλίμα που φέρεται να επικρατεί μεταξύ του ιδίου και του τέως πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, με αφορμή τη συνέντευξή του στην ΕΡΤ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» τις επόμενες ώρες αναμένονται μαζικές κινήσεις βουλευτών, κομματικών στελεχών και επικεφαλής νομαρχιακών οργανώσεων καθώς και του εκτελεστικού γραφείου της ΟΝΝΕΔ προκειμένου ο εκτελών χρέη προέδρου της ΝΔ να μεταβάλει άποψη και να αποδεχθεί να ηγηθεί του κόμματος το προσεχές διάστημα.
Στη συνέντευξη της Δευτέρας ο κ. Μεϊμαράκης επιβεβαίωσε ότι στην Πολιτική Επιτροπή της Παρασκευής επρόκειτο να ζητήσει την εξουσιοδότηση του σώματος, προκειμένου να λειτουργήσει ως πρόεδρος πλήρους ευθύνης και αρμοδιοτήτων για την κρίσιμη περίοδο που ακολουθεί, η οποία περιλαμβάνει το πακέτο των προαπαιτούμενων, το νέο μνημόνιο και, κατά πάσα πιθανότητα, πρόωρες εκλογές.
Στα σχέδια Μεϊμαράκη είχαν καταγραφεί ήδη αντιδράσεις. Ο κ. Μάκης Βορίδης επέμεινε (Βήμα FM) στην ανάγκη άμεσης εκλογής προέδρου, ακόμη και εντός Αυγούστου, ενώ στην ίδια γραμμή είναι, πλην του κ. Αδ. Γεωργιάδη, και ο κ. Κυρ. Μητσοτάκης. Σε συνομιλητές του, ο κ. Μητσοτάκης φέρεται να υπογραμμίζει ότι δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η αλλαγή των όρων εκλογής προέδρου και προκρίνει την ολοκλήρωση των διαδικασιών το προσεχές δίμηνο. Ολοκλήρωση των διαδικασιών εντός ολίγων μηνών και με την ισχύουσα σήμερα διαδικασία επιδιώκει, κατά πληροφορίες, και η κ. Ντόρα Μπακογιάννη. Οσοι προκρίνουν την άμεση εκλογή προέδρου επιχειρηματολογούν ότι, σε διαφορετική περίπτωση, η Ν.Δ. θα εμφανιστεί πως ρίχνει λευκή πετσέτα, ενώ πρώην υπουργοί εμφανίζονται να δυσφορούν στο ενδεχόμενο συμμετοχής του κ. Μεϊμαράκη στην κούρσα εκλογής, σημειώνοντας ότι ο ίδιος ανέλαβε θεματοφύλακας της διαδικασίας.
Ως προς τη πλευρά του κ. Αντώνη Σαμαρά πληροφορίες θέλουν τον τέως πρωθυπουργό να έχει εκφράσει δυσφορία για όσα είπε ο κ. Μεϊμαράκης για τον τρόπο εκλογής του το 2009 αλλά και συνολικά για την «χαλαρή», όπως χαρακτηρίστηκε, στήριξη που παρείχε ο κ. Μεϊμαράκης στην προηγούμενη κυβέρνηση. Πάντως, και η πλευρά του κ. Σαμαρά εμφανίζεται επιφυλακτική για την διενέργεια εσωκομματικών εκλογών μέχρι τις 30 Αυγούστου.
Υπέρ της παραμονής του κ. Μεϊμαράκη τοποθετούνται οι κ.κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης και Νίκος Δένδιας, ενώ, παρά τη δεδομένη θέση της υπέρ της ανάγκης να τηρηθούν  οι καταστατικές διαδικασίες και να μην ετεροπροσδιορίζεται το κόμμα από τις πολιτικές εξελίξεις, θετική στην παράταση για μικρό χρονικό διάστημα της προεδρίας Μεϊμαράκη εμφανίζεται και η κα Ολγα Κεφαλογιάννη, που θεωρεί τον εκτελούντα χρέη προέδρου ως θεματοφύλακα της ενότητας της παράταξης.
από kathimerini.gr

Νέα αύξηση του ELA κατά 900 εκατ. ευρώ από την ΕΚΤ


Αύξηση ύψους 900 εκατ. ευρώ του Εκτακτου Μηχανισμού Ρευστότητας (ELA) προς τις ελληνικές τράπεζες, αποφάσισε, κατά πληροφορίες η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα την Τετάρτη.
Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη αύξηση είχε αποφασιστεί από την ΕΚΤ και πριν μια εβδομάδα.

Το ανώτατο όριο δανεισμού των ελληνικών τραπεζών από τον συγκεκριμένο μηχανισμό ανέρχεται πλέον στα 90,4 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στη Φρανκφούρτη θα βρεθούν μεθαύριο Παρασκευή οι διοικήσεις των συστημικών τραπεζών, προκειμένου να έχουν τις πρώτες προπαρασκευαστικές επαφές με στελέχη του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού στο πλαίσιο της νέας διαγνωστικής μελέτης για την κατάσταση των εγχώριων τραπεζών.
από kathimerini.gr

Ορτσα τα πανιά

ΜΕΧΡΙ την εμφάνιση των πετρελαιοκίνητων καϊκιών, κάτι που διαδόθηκε ευρύτερα στα ελληνικά πελάγη μόλις από τα μέσα του περασμένου αιώνα, όλα τα εμπορικά, αλιευτικά, σπογγαλιευτικά και επιβατικά πλοιάρια που αρμένιζαν το Αιγαίο, το Ιόνιο, τη θάλασσα της Κρήτης, κινούνταν με τον άνεμο.
Η «ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ» είναι το κόσμημα των ελληνικών θαλασσών, το παράδειγμα προς μίμηση όσων αγαπούν το παραδοσιακό σκάφος. Εχει μήκος 15 μέτρα, είναι τύπου πέραμα και «κτίστηκε» το 1945 στο καρνάγιο του Γιώργου Μυτιληναίου, στη Σκιάθο. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ο ιδιοκτήτης του, ο Νίκος Ρηγινός, έχει αφοσιωθεί σ' αυτό το πανέμορφο σκαρί και το φροντίζει με ξεχωριστή αγάπη τα τελευταία 30 χρόνια. Ο Αίολος αποφάσιζε πότε θα φούσκωναν τα πανιά των τρεχαντηριών, των καραβόσκαρων, των περαμάτων. Ο Πουνέντε, ο Γαρμπής, ο Λεβάντες, ο Γρέγος, η Τραμουντάνα, η Οστρια, ο Σορόκος όριζαν πώς και πότε θα έφτανε το τσερνίκι, ο βαρκαλάς, η γάιτα.
Ενας τύπος σκάφους που αξίζει να μνημονεύσουμε επειδή είναι και πιο άγνωστος στους πολλούς, είναι το Πέραμα: πρόκειται για μία ιδιότυπη κατηγορία της ναυτικής παραδοσιακής τέχνης. Τα περάματα ήταν άλλοτε πολύ φαρδιά και άλλοτε πολύ στενά σαν σκαριά. Η στενότερη κατασκευή είχε να κάνει με τη μεγαλύτερη ταχύτητα κατά την πλεύση και η φαρδύτερη εξυπηρετούσε την αποθήκευση εμπορευμάτων - προϊόντων. Τα πρώτα περάματα ναυπηγήθηκαν στη Σύρο, που θεωρείται και παραμένει η κατεξοχήν εξειδικευμένη στην κατασκευή αυτών των πλεούμενων, όπως επισημαίνεται και στην ελληνική παραδοσιακή ναυπηγική του δρος Κώστα Α. Δαμιανίδη (έργο πολυετούς έρευνας του συγγραφέα που βασίστηκε σε πολύτιμες μαρτυρίες καραβομαραγκών και σε ιστορικές πηγές).
                         ----------
Ο «ΝΕΑΡΧΟΣ» είναι ένα αριστούργημα της παραδοσιακής ελληνικής ναυπηγικής. Εχει μήκος 28 μέτρα, είναι καραβόσκαρο και κτίστηκε πριν από 40 χρόνια στο ναυπηγείο των Αδελφών Μαυρίκου στη Σύρα. Παραδοσιακά ναυπηγεία υπήρχαν πολλά όπως στην κοιλάδα Αργολίδα, στη Σύρα, στη Χαλκίδα, στις Σπέτσες και αλλού. Εκεί ήταν οι φωλιές που επωάστηκε μία τέχνη που έδωσε σχήμα και πνοή στην ναυπηγική παράδοση της χώρας μας.
«Υπάρχουν ακόμα λίγα παραδοσιακά ναυπηγεία στο Πέραμα, στη Βόρεια Ελλάδα, στην Πελοπόννησο αλλά και στα νησιά μας, που έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν ωραία ξύλινα σκαριά. Και το καλοκατασκευασμένο παραδοσιακό καΐκι έχει αγορά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Βρισκόμαστε όμως στο παρά πέντε», όπως έχει ξαναπεί ο Μανόλης Ψαρρός: «Θα χαθούν σε λίγα χρόνια και οι τελευταίοι τεχνίτες και τότε θα είναι πολύ αργά. Πρέπει η πολιτεία να φροντίσει να δοθούν κίνητρα για να μην χαθούν τα καρνάγια και οι τελευταίοι τεχνίτες. Δεν πρόκειται για ρομαντική πρόταση αλλά για την αναβίωση μιας τέχνης που μπορεί να προσφέρει πολλά στον τόπο».

***************************************************************************************************
                                                                                   
***************************************************************************************************                                                                        
Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ναυτικής Παράδοσης Χάρης Τζάλλας βάζει μια θαλασσινή πινελιά για να θυμούνται οι παλαιότεροι και να μαθαίνουν οι νεότεροι: «Ο κόσμος δεν βιαζόταν και προτού χαραχτούν οι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι η μεταφορά με πλοιάριο ήταν ο ευκολότερος και ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς ακόμα και ανάμεσα σε χερσαία σημεία. Από την Καλαμάτα στην Αρεόπολη πήγαινες ασφαλέστερα και γρηγορότερα με καΐκι παρά με μουλάρι. Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε σήμερα, με τη βιασύνη που μας κατατρύχει και την ανυπομονησία να φτάσουμε γρηγορότερα, το τι χρωστά η Ελλάδα στην τέχνη του καραβομαραγκού και του ναυτικού. Ο ελληνικός πολιτισμός δεν εξαπλώθηκε μεταφερόμενος στα πέρατα του γνωστού κόσμου με άμαξες αλλά με μικρά γοργοτάξιδα ξύλινα πλοιάρια. Από την άρρηκτη αλυσίδα της ελληνικής ναυτοσύνης ευτύχησαν να διασωθούν χάρη στο μεράκι ολίγων ονειροπόλων μια χούφτα παραδοσιακών σκαριών που σε πείσμα της ταχύτητας συνεχίζουν να χρησιμοποιούν, παράλληλα με τις μικρές βοηθητικές πετρελαιομηχανές το πανί. Το τετράγωνο, το τριγωνικό, το λατίνι... το πανί που τραγουδά ο ποιητής, το πανί που θυμίζει το πέταγμα του γλάρου».
             
                    


                 
Η «ΑΛΚΜΗΝΗ» είναι από τα ομορφότερα τρεχαντήρια που απέμειναν. Εχει μήκος 12 μέτρα και το κατασκεύασε ο μαστρο-Γιώργης Ψαρρός στο Πέραμα τη δεκαετία του 1960  

                     

 



Ο «ΑΓΙΟΣ ΓΙΩΡΓΗΣ» ναυπηγήθηκε το 1975 στις Σπέτσες, το νησί των καραβοκύρηδων, στο παλιό καρνάγιο του Δ. Μπούφη. Είναι ένα δεκάμετρο τρεχαντήρι που κουμαντάρεται με την παραδοσιακή λαγουδέρα. Τα τρεχαντήρια είναι τα αγαπημένα αιγαιοπελαγίτικα σκαριά που το σχήμα τους θυμίζει τα αρχαία εμπορικά πλοιάρια.  
                        



 



Η «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» προέρχεται από τα φημισμένα ναυπηγεία της Σύρου. Το γνωστότερο ήταν εκείνο των Αδελφών Μαυρίκου. Εκεί «κτίστηκε» το 1971 αυτό το 19μετρο καραβόσκαρο, με δύο κατάρτια και τέσσερα πανιά.

INFO: Αφορμή για το μικρό αυτό οδοιπορικό αποτέλεσε η πρόσφατη συνάντηση στα Μέθανα 25 πλοιαρίων. Ηταν ένα ακόμα ναυτικό παραδοσιακό σαλόνι με σκάφη βγαλμένα θαρρείς από τις σελίδες παλαιών λευκωμάτων. Πλωτά μουσεία, που μεταφέρουν τους θαλασσινούς μας μύθους.

από τήν Έντυπη Έκδοση

τό άρθρο στάλθηκε από τό φίλο Μιχάλη Γ. Γρυπάρη