Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021

Η τοποθέτηση τής Αντιπολίτευσης γιά τόν "Καραπέτη" στό Δημ. Συμβούλιο τής 26/2/21...

Τοποθέτηση της Μείζονος Δημοτικής Μειοψηφίας στο ΔΣ της 26/02/21 για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της ¨ BLUE IRIS A.E¨ στην περιοχή Καραπέτης Ανω Μεράς Μυκόνου.
• Με το υπ’ αριθμ. 8805/574/28.01.21 του ΥΠΕΝ διαβιβάζεται η ΜΠΕ που αφορά την κατασκευή και λειτουργία ξενοδοχείου 5 αστέρων δυναμικότητας 192 κλινών, καταφυγίου τουριστικών σκαφών και των υποστηρικτικών αυτών έργων στην θέση Καραπέτης Άνω Μεράς Μυκόνου, στο πλαίσιο υλοποίησης ΕΣΧΑΣΕ της εταιρίας BLUE IRIS AE.
• Το θέμα αυτό έρχεται για δεύτερη φορά στο Δημοτικό Συμβούλιο. Την προηγούμενη φορά είχαμε αναπτύξει εκτενώς τις θέσεις μας τόσο ως προς την συγκεκριμένη επένδυσή, όσο και ως προς τις νομοθεσίες που διέπουν την Μύκονο και είχαμε εκφραστεί ως προς την ανάπτυξη και το περιβάλλον αυτής. Από αυτά δεν συμπεριλήφθηκε τίποτα στην τότε απόφασή, αλλά ανεγράφη στο πρακτικό ότι … περισσότερα υπάρχουν στα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά.
• Το ίδιο συνέβη σε παρόμοια περίπτωση άλλης στρατηγικής επένδυσης, όπου ανεξάρτητα από την απόφαση ζητούσαμε να συμπεριληφθεί στο πρακτικό ότι δεν συμφωνούμε με την εισήγηση, πράγμα το οποίο δεν έγινε.
• Τονίζουμε ότι η Μύκονος είναι τόπος φυσικού κάλλους και διέπεται από ειδικά διατάγματα τα οποία καθορίζουν με αυστηρότητα και ακρίβεια τόσο τους όρους Δόμησης όσο και την μορφολογία των κατασκευών. Συγκεκριμένα η πρώτη μελέτη που προστάτευσε την Μύκονο ήταν η μελέτη <Καλλιγά Ρωμανού>, απόρροια της οποίας ήταν οι ζώνες ανάπτυξης (μπλε ζώνες ΦΕΚ 33Δ1981) σε περιοχές των Νοτίων παραλίων του νησιού, στις οποίες επιτρεπόταν ξενοδοχεία μεγάλα, δηλαδή μεγαλύτερα των 3.000 m3 .
• Μία εξ αυτών ήταν η περιοχή του Καραπέτη. Στην συνέχεια με το διάταγμα 243Δ/2005 -ως απόρροια τη ειδικής χωροταξικής μελέτης- καθορίστηκαν ζώνες και όροι δόμησης για όλες τις εκτός σχεδίου περιοχές του νησιού και μάλιστα με αυστηρότατους όρους και περιορισμούς ως προς την δόμηση. Και πάλι η περιοχή αυτή εντάχθηκε στις νέες μπλε ζώνες, όπου επιτρέπονται ξενοδοχεία μέχρι 150 κλίνες σε ενιαία έκταση, ή αυτοτελή ξενοδοχεία σε μικρότερα τμήματα εκτάσεων. Λόγω της αυστηρότητας του ανωτέρου προεδρικού διατάγματος προσέφυγαν στο ΣΤΕ ομάδες πολιτών, προκειμένου το διάταγμα να γίνει ηπιότερο, με συνδρομή και του Δήμου, ενώ ταυτόχρονα προσέφυγε και η Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής κληρονομίας με σκοπό το διάταγμα να γίνει αυστηρότερο.
• Το ΣΤΕ με δύο αποφάσεις του την 3628 και την 3641 στα τέλει του 2009 ουσιαστικά μηδένισε την δόμηση στις ζώνες προστασίας, δηλαδή έκανε το διάταγμα αυστηρότερο. Η συγκεκριμένη περιοχή του Καραπέτη και πάλι παρέμεινε με τους ίδιους όρους δόμησης ως ζώνη ανάπτυξης.
• Στην συνέχεια προκηρύχθηκε από τον Δήμο το 2008 και ανατέθηκε το 2010 η μελέτη ΓΠΣ για όλο το νησί της οποίας η Α και Β φάση κατατέθηκαν στον Δήμο και αναλύθηκαν στους μηχανικούς. Η τελευταία Β1 φάση-πρόταση, ορίζει στο συνημμένο χάρτη την συγκεκριμένη περιοχή την και πάλι ως ζώνη ανάπτυξης. Η τελευταία αυτή μελέτη λαμβάνει υπόψιν της, την Προκαταρκτική μελέτη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και τις φυσικές αναπτυξιακές προτεραιότητες, τα Ειδικά πλαίσια χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης, τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πολλά άλλα, όπως το περιβάλλον , η κλιματική αλλαγή ,οι πόροι ,οι μεταφορές, η απασχόληση και κινητικότητα, η εκπαίδευση κ.λ.π., που αναλύονται και λαμβάνονται υπόψη.
• Την μελέτη αυτή ο κ. Κουκάς με προφορική εντολή του προς τους μελετητές την διέκοψε, δίχως να παρουσιαστεί αυτή στο Δημοτικό Συμβούλιο, να ακουστούν απόψεις και να δοθούν κατευθύνσεις προς τους μελετητές, τόσο στο σύνολο όσο και ανά περιοχή, είτε προς την πλευρά τις ανάπτυξης είτε προς την πλευρά της προστασίας και έτσι να υπάρχει διαχρονικό σχέδιο όλου του νησιού, ανεξάρτητα αν στην συνέχεια εκκρίνετο απαραίτητη η προκήρυξη ΤΧΣ ή ΤΠΣ, εφόσον δεν είχαν ικανοποιηθεί όλες οι προτεραιότητες.
• Ως προς την συγκεκριμένη επένδυση αυτή θα μπορούσε να χωριστεί σε δυο σκέλη, ήτοι στο σκέλος που αφορά την ιδιωτική έκταση των επενδυτών και στο σκέλος που αφορά το Δημόσιο χώρο που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι το ευαίσθητο οικοσύστημα του παράκτιου χώρου (αμμουδιά και βραχώδης έκταση) και της θάλασσας.
• Ως προς τον ιδιωτικό χώρο, η επένδυση είναι νόμιμη όπως αναλύθηκε ανωτέρω και δεν αφορά επένδυση που προσπαθεί να οικοδομήσει σε απαγορευμένη ζώνη, αδιαφορώντας για ότι ισχύει από τα διατάγματα ως προς τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες των ακίνητων και τον ντόπιο εν γένει πληθυσμό.
• Ως προς τον Δημόσιο χώρο τα πράγματα είναι διαφορετικά και ο κάθε επενδυτής οφείλει να σέβεται τον Τόπο στον οποίο πηγαίνει να επενδύσει και ειδικά έναν κορυφαίο και με μεγάλη ιστορία τουριστικό προορισμό όπως είναι η Μύκονος.
• Η συγκεκριμένη ΜΠΕ αναφέρεται αναλυτικά στις νομοθεσίες τις οδηγίες, τα χαρακτηρίστηκα της περιοχής και το έργο, δίχως τον ανωτέρω διαχωρισμό, πράγμα το οποίο εμείς ως αντιπολίτευση στο προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο που αφορούσε αυτό το θέμα, το είχαμε ζητήσει.
• Στο αμφιβόλου προελεύσεως εισηγητικό σημείωμα της Τεχνικής υπηρεσίας που αφορά την ΜΠΕ ,γίνεται προσπάθεια διαφορετικής προσέγγισης , απ’ όλα τα προαναφερθέντα που διέπουν την νήσο Μύκονο.
Ως παραδείγματα :
α) Αναφέρεται στην έννοια του Μυκονιάτικου χωριού, ως αρνητικού στοιχείου της μελέτης. Με άλλα λόγια, επειδή οι μελετητές προσπάθησαν μορφολογικά το τουριστικό αυτό ξενοδοχείο , να το προσαρμόσουν στο ειδικό διάταγμα της Μυκόνου 336 Δ’ /76 , αυτό παρουσιάζεται ως αρνητικό και γίνεται προσπάθεια να αναφερθεί , ότι η Μύκονος ήταν άπολις, όταν από την αρχαία εποχή είχε πολίσματα, ανάλυση η οποία σε κάθε περίπτωση είναι άσχετη με το ζήτημα.
β) Αναφέρεται στους όρους δόμησης, όταν η συγκεκριμένη επένδυση θα μπορούσε να έχει αναπτυχθεί σε τρείς επενδύσεις των 150 περίπου κλινών η κάθε μία. Αναφέρεται επίσης σε θέματα δρόμων των 5,5 μέτρων, όταν με την υπουργική απόφαση 216/2015/ΦΕΚ10Β’/Υπουργός κ. Όλγα Κεφαλογιάννη , είναι γνωστό ότι τα 5,5μ. έχουν καταργηθεί και έχουν μετατραπεί σε 3,5μ. , ενώ σήμερα ξενοδοχεία μπορούν να ανεγερθούν και σε δρόμους υπό την μορφή δουλείας. Σημειώνεται ότι με την ίδια απόφαση όλοι οι εσωτερικοί κοινόχρηστοι χώροι των ξενοδοχείων, που με τις παλιές προδιαγραφές απαιτούσαν εκατοντάδες τετραγωνικών μέτρων, σήμερα για τα 5-άστερα απαιτούνται μόνο 60 τμ.
γ) Δεν αναγράφεται ότι ούτως ή άλλως, πάντοτε η έγκριση Καταλληλόλητας για την ανέγερση τουριστικής εγκατάστασης, απαιτεί την εξασφάλιση από τον ιδιοκτήτη δικών του συστημάτων ύδρευσης και αποχέτευσης.
δ) Αναφέρεται επίσης και στην μηδενική λύση ως μονόδρομο για την διατήρηση της φυσιογεωμορφολογίας της περιοχής , αποκρύπτοντας ότι η ίδια υπηρεσία που πολιτικά ελέγχεται από τον δήμο Μυκόνου (είτε ως πολεοδομία Μυκόνου είτε ως πολεοδομία Σύρου) , έχει δώσει νομίμως εν επαφή με την υπό εξέταση επένδυση ίση ή μεγαλύτερη τουριστική επένδυση, επίσης σε μεγάλη εταιρεία που ήλθε στη Μύκονο και αγόρασε έκταση στο ίδιο σημείο .
• Η ανάλυση που επιχειρείται στο σημείο αυτό αλλά και γενικότερα το πνεύμα όλου του εισηγητικού σημειώματος , εφόσον ψηφιστεί από το δημοτικό συμβούλιο, προκαλεί τον νομοθέτη, είτε να σταματήσει τη δόμηση στη Μύκονο, είτε στην καλύτερη περίπτωση να καταργηθούν τα ξενοδοχεία, με αποτέλεσμα να θίγεται , μόνο ο ντόπιος πληθυσμός και οι ντόπιοι επενδυτές και να ακυρώνεται η ανάπτυξη της Άνω Μεράς. Αυτό άλλωστε είχε συμβεί σε προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο , όπου διαφωνήσαμε με την εισήγηση και το αποτέλεσμα ήταν οι στρατηγικές επενδύσεις να προχωρούν και τα μικρά τουριστικά καταλύματα που κυρίως αφορούν ντόπιους να έχουν ανασταλεί.
• Σήμερα η Δημοτική πλειοψηφία (όσοι τουλάχιστον είναι υπεύθυνοι), επαναλαμβάνει για δεύτερη φορά με αφορμή την ίδια στρατηγική επένδυση, την αρχική εσφαλμένη προσέγγιση της.
Χωρίς ουσιαστικό Σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης για το νησί μας, χωρίς στρατηγική, επιχειρούμε παιχνίδια επικοινωνίας ή μάχες εντυπώσεων, αδιαφορώντας για την ουσία και για την πραγματική προστασία φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος του νησιού, πράγμα το οποίο δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Δίχως διαμορφωμένη, σταθερή και επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη για το θέμα των μεγάλων τουριστικών επενδύσεων (στρατηγικών ή μη), δεν μπορεί να διαμορφώνεται άποψη, ανάλογα με την επένδυση ή τον επενδυτή.
Και παρεμπιπτόντως προκαλούμεθα, όταν εμφανίζεται ως συντάκτης της εισήγησης-γνωμοδότησης του Δήμου επι της Περιβαλλοντικής Μελέτης της επένδυσης, η Τεχνική Υπηρεσία. Υποτιμάται η νοημοσύνη μας και εκτίθενται και οι υπάλληλοι του Δήμου.
• Για το θέμα του ιδιωτικού τουριστικού λιμένα, αλλά και του τελεφερίκ που προβλέπει η μελέτη είχαμε εκφράσει εξ αρχής τη διαφωνία μας.
Για μας είναι θέμα αρχής, διότι αφορά στη λειτουργία του δημόσιου χώρου και των ευαίσθητων παράκτιων οικοσυστημάτων. Δεν συμφωνούμε με την λογική της χωροθέτησης διάσπαρτων ιδιωτικών τουριστικών λιμένων στις παραλίες του νησιού. Τα έργα αυτά αντίκεινται στη μορφολογία των ακτών της Μυκόνου, επιβαρύνουν το θαλάσσιο περιβάλλον και καταλαμβάνουν ζωτικό χώρο, σε βάρος άλλων ήπιων θαλάσσιων δραστηριοτήτων.
Η θέση μας αυτή προκύπτει, πέραν των άλλων , από όλες τις προγενέστερες μελέτες που έχουν γίνει για την Μύκονο (Αναπτυξιακή Μελέτη Νήσου Μυκόνου, Μελέτη ευρύτερης περιοχής λιμένος Μυκόνου κ.α. ) και ορίζουν επακριβώς που μπορούν και πρέπει να γίνουν τέτοια έργα – προκειμένου αφενός να εξυπηρετήσουν τον τουρισμό και αφετέρου να μην αλλοιώσουν και καταστρέψουν τις νότιες παραλίες που αποτελούν το φυσικό πόρο του νησιού .
• Ο Δήμος δεν έχει παρεμβεί προκειμένου να ολοκληρωθεί η μαρίνα στο νέο Λιμάνι και την ίδια στιγμή - δεν έχει πει κουβέντα για όσα έχουν ανακοινωθεί περί κατασκευής μεγάλης ιδιωτικής μαρίνας στον Πλατύ Γιαλό που εφόσον υλοποιηθεί θα καταστρέψει δύο από τις πιο φημισμένες παραλίες (πλαζ) του νησιού.
• Εν κατακλείδι , όπως συνολικά παρουσιάζεται η περιβαλλοντική μελέτη δεν μας βρίσκει σύμφωνους, ενώ είμαστε αντίθετοι με την Εισήγηση, που όπως διατυπώνεται, αντιτίθεται στη διαχρονική ανάπτυξη της Μυκόνου, ακυρώνει πλήρως, όχι την επένδυση , αλλά την ανάπτυξη της Άνω Μεράς, όταν μάλιστα η Τεχνική Υπηρεσία , δεν δείχνει την ίδια ευαισθησία στην τήρηση της νομιμότητας και της μορφολογίας των κατασκευών και ειδικά σε ορισμένα κραυγαλέα ζητήματα, πράγμα που μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα γενικότερα, και μακροπρόθεσμα είναι αντίθετο με τα συμφέροντα του νησιού μας και το ντόπιο λαϊκό αίσθημα.
Για την Δημοτική Παράταξη της Μείζονος Μειοψηφίας (ΜΥΚΟΝΟΣ ΠΡΩΤΗ ΞΑΝΑ)
Ο ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΕΡΩΝΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.