Κυριακή 1 Ιουνίου 2014

Χρυσή στιγμή για τη ναυτιλία τα «Ποσειδώνια»


  ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Χρυσή στιγμή για την ελληνική ναυτιλία αποτελούν τα φετινά «Ποσειδώνια», καθώς ο ελληνόκτητος ποντοπόρος στόλος αναδεικνύεται ο μεγαλύτερος και ποιοτικότερος παγκοσμίως και ο ελληνικός εφοπλισμός εμφανίζεται να βγαίνει από την κρίση που ξεκίνησε το 2008 πιο δυνατός από ποτέ. Εχοντας επί δεκαετίες σφυρηλατήσει ισχυρές σχέσεις με μεγάλους διεθνείς εταίρους και απολαμβάνοντας τον σεβασμό των μεγαλύτερων ναυλωτών ατενίζει το μέλλον με ακόμα μεγαλύτερες αξιώσεις. Η συγκυρία συμπίπτει δε με μια περίοδο κατά την οποία η ελληνική πλοιοκτησία εθελοντικά έχει προχωρήσει στον διπλασιασμό της φορολογικής της συνεισφοράς στον εθνικό προϋπολογισμό και έχει επεκτείνει τη φοροδοτική της εισφορά τόσο στα πλοία που φέρουν την ελληνική σημαία όσο και σε αυτά που φέρουν ξένη. Συμπίπτει επίσης με τον στόχο που ανακοίνωσε προ ολίγων ημερών ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, για επιπλέον όφελος από τη ναυτιλία όσον αφορά την εθνική οικονομία, της τάξης των 8,5 δισ. ευρώ ετησίως, και για 70 χιλιάδες θέσεις εργασίας σε ορίζοντα 7ετίας.

Ο ένας μετά τον άλλο  μεγάλοι ναυτιλιακοί οίκοι που παρακολουθούν την ποντοπόρο, όπως ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons ή το Lloyd’s Register και Fairplay σε εκτενείς εκθέσεις τους προβάλλουν τόσο την πρωτοκαθεδρία όσο και τις υψηλές προδιαγραφές του ελληνόκτητου στόλου.

Επίδειξη ισχύος

Ετσι τα φετινά «Ποσειδώνια» και η πρωτοφανής συμμετοχή της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας αποτελούν πραγματική επίδειξη ισχύος της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς η συμμετοχή τόσο σε αριθμό επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην έκθεση όσο και σε αριθμό επισκεπτών θα ξεπεράσει κάθε προηγούμενο.

Εκτιμάται ότι περισσότερες...

 συνέχεια :
...από 1.800 επιχειρήσεις του κλάδου και 18.000 επισκέπτες από περισσότερα από 90 κράτη -αριθμός ρεκόρ- θα βρίσκονται στην Ελλάδα αυτή την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου.

Η προσέλευση αυτή στη μεγαλύτερη εκδήλωση του είδους της διεθνώς που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια συμπίπτει ιστορικά με τη γιγάντωση του ελληνικού εφοπλισμού και την επάνοδό του στην κορυφή της ποντοπόρου παγκοσμίως.

Ειδικότερα, η ελληνόκτητη ναυτιλία εκθρόνισε την Ιαπωνία ως τη μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα του κόσμου σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, και έφτασε στην κορυφή της λίστας του 2014 προσπερνώντας την.

Η ελληνική πλοιοκτησία εμφανίζει σήμερα συνολική χωρητικότητα (Gross Tonnage) 164 εκατομμυρίων GT και 4.894 ποντοπόρα πλοία.

Το αποτύπωμα αυτό των Ελλήνων εφοπλιστών καθιστά την Ελλάδα πόλο έλξης της οικονομικής δραστηριότητας των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών προσελκύοντας γύρω της ναυπηγεία, ναυλωτές, νηογνώμονες, νηολόγια, εταιρείες εμπορίας καυσίμων, νομικά γραφεία, ασφαλιστικούς και αντασφαλιστικούς ομίλους και βέβαια τράπεζες και ιδιωτικά επενδυτικά σχήματα τα οποία έχουν να επιδείξουν τα τελευταία λίγα χρόνια τοποθετήσεις δισεκατομμυρίων στην ποντοπόρο σε συνεργασία με Ελληνες εφοπλιστές, όπως και κάθε λογής επιχειρηματίες που σχετίζονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με τον χώρο.

Η ατζέντα των θεμάτων

Στην ατζέντα των συνεδρίων και επαφών που θα λάβουν χώρα κατά την διάρκεια των «Ποσειδωνίων» που πραγματοποιούνται από τις 2 έως τις 6 Ιουνίου στο Athens Metropolitan Expo περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων θέματα όπως ο ρόλος των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, η σημασία εξειδικευμένων δανειστών και εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης, οι τάσεις και προκλήσεις στις ναυλώσεις, η εμπορική δραστηριότητα στις αγορές νεότευκτων και μεταχειρισμένων πλοίων, ο ρόλος των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης και το ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα των ναυτιλιακών καυσίμων, λόγω του συνεχώς αυξανόμενου κόστους τους.

Ο αριθμός των μικρότερων και μεγαλύτερων επιχειρηματικών συμφωνιών που αναμένεται να δρομολογηθούν στα φετινά «Ποσειδώνια» θα είναι ανάλογος των συμμετοχών.

Αξίζει να σημειωθεί πως στην έκθεση συμμετέχουν με εθνικά περίπτερα δεκάδες ανερχόμενες ναυτιλιακές υπερδυνάμεις όπως η Κίνα. Τόσο σημαντική και ευρεία είναι η απήχηση της διοργάνωσης που ο εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας«Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.», Θεόδωρος Βώκος σημειώνει ότι τα «Ποσειδώνια» συνεπάγονται έσοδα της τάξης των 50 εκατομμυρίων ευρώ για τις επιχειρήσεις της Αθήνας και του Πειραιά που παρέχουν υπηρεσίες φιλοξενίας, μεταφοράς, κατασκευής περιπτέρων, σίτισης, ψυχαγωγίας και διοργάνωσης εκδηλώσεων.

Τα «Ποσειδώνια 2014» τελούν υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, του Δήμου Πειραιώς, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Ευρωπαϊκή υπερδύναμη, ένα στα τέσσερα τάνκερ ελληνικό
Η Ελλάδα εκθρόνισε την Ιαπωνία ως τη μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα του κόσμου σύμφωνα και με την Clarksons, τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο διεθνώς που προσμετρά τα στοιχεία για τον παγκόσμιο στόλο ανεξάρτητα από άλλους φορείς. Η Ελλάδα έφτασε έτσι στην κορυφή της λίστας του 2014 προσπερνώντας την Ιαπωνία.

Οπως εξηγεί η Clarksons, ενώ κατά τη δεκαετία του 1990 η Ιαπωνία ακολουθούσε την Ελλάδα στη λίστα, τη δεκαετία του 2000 πέρασε πρώτη, καθώς οι εφοπλιστές της απόκτησαν πολύ περισσότερα πλοία. Ομως από το 2010 έως και φέτος οι Ελληνες πλοιοκτήτες ανέκτησαν το χαμένο έδαφος αγοράζοντας φθηνά μέσα στην κρίση, ενώ οι Ιάπωνες «νιώθουν τον πόνο» των μεγάλων παραγγελιών της προηγούμενης περιόδου. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κίνα με 6.427 πλοία και στην τέταρτη η Γερμανία. Τη λίστα των 10 πρώτων χωρών στην ποντοπόρο συμπληρώνουν η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Σιγκαπούρη, η Ιταλία και η Δανία.

Η ποντοπόρος ναυτιλία της Ε.Ε. συνεισφέρει στο ΑΕΠ της 145 δισ. ευρώ ετησίως. Το 43% αυτής της δραστηριότητας αφορά τον ελληνόκτητο στόλο. Η τεράστια αυτή συνεισφορά στην οικονομική δραστηριότητα της Γηραιάς Ηπείρου που προσμετράται και σε θέσεις εργασίας δεν θα ήταν εφικτή χωρίς το ισχύον σε πανευρωπαϊκή κλίμακα φορολογικό καθεστώς, δηλαδή αυτό που εφαρμόζεται και στην Ελλάδα.

Αυτό αναφέρει μελέτη της Oxford Economics, που έγινε για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και εκπονήθηκε για λογαριασμό της ECSA (Ενωση Εφοπλιστών Ευρωπαϊκής Κοινότητας) με στόχο την ενημέρωση των ευρωπαϊκών οργάνων για το πλαίσιο λειτουργίας της ποντοπόρου.

Οπως προκύπτει από τη μελέτη της Oxford Economics, το ίδιο σύστημα φορολόγησης, το λεγόμενο tonnage-tax ή φόρος επί της χωρητικότητας, ισχύει πανευρωπαϊκά. Εδράζεται δε στις λεγόμενες «κατευθυντήριες γραμμές» της Επιτροπής που έχουν υιοθετηθεί έπειτα από συμφωνία των κρατών-μελών. Εκτιμάται ότι περισσότερες από 2,3 εκατ. θέσεις εργασίας ανά τη Γηραιά Ηπειρο στηρίζονται στη ναυτιλία. Με δεδομένο το μερίδιο της τάξης του 40% που ελέγχει επ’ αυτής η ελληνόκτητος καθίσταται αντιληπτό το όφελος και για την Ελλάδα.  Σημειώνεται πως η Γερμανία ακολουθεί την Ελλάδα με ποσοστό της τάξης του 20%.

Σύμφωνα με μελέτη της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου και με βάση τα στοιχεία των Lloyd’s Register και Fairplay ο ελληνόκτητος στόλος (πλοία άνω των 1.000 gt), αριθμεί 3.901 ποντοπόρα χωρητικότητας 290,847 εκατ. dwt και 170,984 εκατ. gt, και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα στην ιστορία του. Από τα πλοία αυτά τα 378 τελούν υπό ναυπήγηση. Σε σύγκριση με το 2012 ο συνολικός στόλος αυξήθηκε κατά 224 πλοία. Ομως την ελληνική σημαία έχει υψωμένη το 21%, ενώ 17% έχει σημαία των Μarshal Islands, 17% Λιβερίας, 15% Μάλτας και 10% Παναμά. Μεγάλη τέλος είναι η μείωση των πλοίων που φέρουν την κυπριακή σημαία μετά και την κρίση πέρυσι εκεί.

Η μείωση του αριθμού των πλοίων που έχουν την ελληνική σημαία αποδίδεται κυρίως στη «σοβαρή απώλεια εμπιστοσύνης που προέκυψε εξαιτίας της αβεβαιότητας του φορολογικού καθεστώτος».
kathimerini,gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.