Αντιμέτωπο με τη σκληρή πραγματικότητα
των αριθμών θα βρεθεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης από τη
στιγμή που θα επιχειρήσει να ζητήσει περισσότερα χρήματα από τους
ιδιοκτήτες των λεγόμενων «ακριβών» αυτοκινήτων για τα τέλη κυκλοφορίας
του 2016, πόσω μάλλον αν αυτή η αύξηση της επιβάρυνσης συνοδευτεί και
από ελάφρυνση των ΙΧ μικρού κυβισμού. Τα στοιχεία που εξασφάλισε η «Κ»
είναι αποκαλυπτικά:
Τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα που έχουν απομείνει σε κυκλοφορία μετά τη φορολογική καταιγίδα των τελευταίων ετών είναι μόλις τα... δύο στα 100. Ο «στόλος» των ιδιωτικής χρήσεως οχημάτων «γερνάει» ταχύτατα -που σημαίνει ότι και οι αξίες μειώνονται δραματικά- καθώς μόλις το ένα στα 10 αυτοκίνητα είναι ηλικίας κάτω των πέντε ετών, ενώ τα 56 στα 100 είναι από 10 ετών και πάνω.
Στοιχεία για τις σημερινές αξίες των αυτοκινήτων το υπουργείο Οικονομικών δεν διαθέτει, ενώ τα μικρού και μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητα κάτω των 1.600 κυβικών που με βάση τις δηλώσεις των τελευταίων ημερών η κυβέρνηση θέλει να «προστατέψει» αντιπροσωπεύουν πλέον το 85% του «στόλου».
Η στατιστική καταρρίπτει και άλλους μύθους: Εξετάστηκε σοβαρά το ενδεχόμενο να μειωθεί το «αφορολόγητο» των τελών κυκλοφορίας ώστε να προκύψει φορολογητέα ύλη και έσοδα για το κράτος. Σήμερα, από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας απαλλάσσονται μόνο τα Ι.Χ. που κυκλοφόρησαν μετά την 1/11/2010 τα οποία εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά 100 χιλιόμετρα.
«Πόσα είναι αυτά;» αναρωτήθηκαν τα μέλη του οικονομικού επιτελείου και εισέπραξαν την απογοητευτική απάντηση: όχι περισσότερα από 200.000 οχήματα όλα μαζί. Και να κατεβάσεις λοιπόν το «αφορολόγητο» από τα 100 στα 80 γραμμάρια τι θα κερδίσεις; Το πολύ-πολύ να κληθούν να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας περί τα 30-40 χιλιάδες οχήματα. Πόσα θα εισέπραττε το Δημόσιο από αυτό; Οχι περισσότερα από 3-4 εκατομμύρια ευρώ.
Ο δεύτερος «μύθος» έχει να κάνει με τα πετρελαιοκίνητα. Πράγματι, στα 100 αυτοκίνητα που πωλούνται πλέον, τα 60-65 είναι πετρελαιοκίνητα.
Από την αύξηση του μεριδίου των πετρελαιοκίνητων το Δημόσιο χάνει χρήματα, καθώς τα συγκεκριμένα οχήματα και λιγότερο καύσιμο καταναλώνουν και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στο πετρέλαιο κίνησης (330 ευρώ στα χίλια λίτρα) είναι μικρότερος από τον αντίστοιχο της βενζίνης (680 ευρώ στα χίλια λίτρα).
Πόσα είναι όμως συνολικά τα πετρελαιοκίνητα; Από τον Νοέμβριο του 2011 που επετράπη η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέχρι και τον Αύγουστο του 2015, είχαν πουληθεί 136.185 πετρελαιοκίνητα σε σύνολο 252.569 πωλήσεων.
Οι ιδιοκτήτες αυτών των οχημάτων ήδη πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας (με βάση τους ρύπους που καταναλώνουν τα οχήματά τους), ενώ πολλοί από αυτούς έχουν υπαχθεί και στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης λόγω κυβισμού του κινητήρα.
Τα έσοδα του κράτους από τα τέλη κυκλοφορίας έχουν καταρρεύσει από το 2010 μέχρι σήμερα λόγω του κύματος των καταθέσεων πινακίδων (σ.σ. ακόμη και σήμερα σε ακινησία παραμένουν περίπου 580-600.000 οχήματα). Στα 1,6 δισ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα το 2010 από τα τέλη κυκλοφορίας, στα 1,15 δισ. ευρώ έχουν περιοριστεί το 2015.
Η τάση παραμένει πτωτική, καθώς τα καινούργια I.X. που αποκτώνται είναι κατά κύριο λόγο μικρού κυβισμού με χαμηλές εκπομπές ρύπων, κάτι που σημαίνει και λιγότερα έσοδα για το Δημόσιο. Από το 2010 και μετά που επιβλήθηκε ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί περίπου 464 χιλιάδες οχήματα. Από αυτά τα 200.000 απαλλάσσονται από τα τέλη, ενώ τα 120.000 εκπέμπουν ρύπους από 100 έως 120 γραμμάρια. Δηλαδή, το Δημόσιο από αυτά τα 320.000 οχήματα εισπράττει όχι περισσότερα από 13 εκατομμύρια ευρώ συνολικά. Για να εισέπραττε περισσότερα, η κυβέρνηση θα έπρεπε να φορολογήσει τα πιο «πράσινα» οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα.
Μόλις 257.000 οχήματα βαρύνονται με φόρο πολυτελείας
Από τα περίπου 3,5 εκατομμύρια Ι.Χ. που κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους πριν από την 01/11/2011 και πληρώνουν τέλη με βάση τον κυβισμό, ούτε καν 70.000 δεν έχουν κινητήρα άνω των 2.357 κυβικών. Οι «τζιπάτοι» εκλείπουν χρόνο με τον χρόνο ως... είδος λόγω τεκμηρίων, φόρου πολυτελούς διαβίωσης (ο οποίος μάλιστα αυξήθηκε και πάλι και μάλιστα αναδρομικά) και πανάκριβων τελών κυκλοφορίας.
Η κατανομή με βάση τον κυβισμό δείχνει ότι τα περισσότερα οχήματα είναι μικρού και μεσαίου κυβισμού. Ιδού και τα στοιχεία:
• 1.200.000 αυτοκίνητα έχουν κινητήρα έως 1.357 κυβικά και πληρώνουν τέλη από 22 έως 135 ευρώ έκαστο.
• Τα 1.400άρια, τα 1.600άρια και τα 1.800άρια είναι περίπου δύο εκατομμύρια και πληρώνουν από 240 έως 300 ευρώ το καθένα.
• Πάνω από 1.929 κυβικά (σ.σ. είναι τα οχήματα που επιβαρύνονται και με τέλη και με φόρο πολυτελούς διαβίωσης) υπάρχουν 257.000 οχήματα και επιβαρύνονται ήδη με 660 έως και 1.320 ευρώ μόνο για τα τέλη.
Πίσω στο παλιό...
Στο μεταξύ σαραβαλάκι... αγάπη μου αναφωνούν ολοένα και περισσότεροι «ΙΧδες» λόγω της κρίσης. Το μνημόνιο επέδρασε αρνητικά ακόμη και στο... όριο ηλικίας των αυτοκινήτων όπως προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων στην οποία προχώρησε η Ενωση Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.
Τα αυτοκίνητα ηλικίας έως πέντε ετών αντιπροσωπεύουν μετά βίας το 9% του συνόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, όταν στις αρχές του 2014, το μερίδιό τους ξεπερνούσε το 14%. Η αιτία προφανής: από το 2010 και μετά ο ρυθμός αντικατάστασης των παλαιών αυτοκινήτων με καινούργια έπεσε κατακόρυφα.
Ανω της δεκαετίας
Αντίθετα, το μερίδιο των αυτοκινήτων με ηλικία άνω των 10 ετών -η δεκαετία θεωρείται κρίσιμη για την αγορά αυτοκινήτου καθώς μετά τη συμπλήρωσή της μηδενίζονται τα τεκμήρια διαβίωσης και κατά συνέπεια και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης- εκτοξεύτηκε σε πάνω από 56% έναντι 50% που ήταν στις αρχές του 2014. Λόγω φόρων το να έχεις αυτοκίνητο άνω των 10 ετών θεωρείται πλέον... προσόν. Και πλέον, σε αυτή την κατηγορία κατατάσσονται 2,05 εκατομμύρια οχήματα σε σύνολο περίπου 3,6 εκατ. ευρώ αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας. Ειδικότερα:
• Τα αυτοκίνητα ηλικίας από 11 έως 15 έτη έχουν φτάσει στα 1,18 εκατομμύρια περίπου, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου των Ι.Χ.
• Ο αριθμός των Ι.Χ. ηλικίας από 16-20 ετών αυξήθηκε εντυπωσιακά μέσα σε έναν χρόνο, καθώς από 433.000 στις αρχές του 2014 ξεπέρασαν τις 560.000 στις αρχές του 2015.
• Αυξημένος σε σχέση με το 2014 εμφανίζεται και ο αριθμός των αυτοκινήτων ηλικίας άνω των 20 ετών. Φτάνουν στις 293 χιλιάδες οχήματα έναντι 277 χιλιάδων πέρυσι.
Το πρότυπο «Euro 5» (αφορά σε ταξινομήσεις που έγιναν μετά την 01/01/2011) πόσω μάλλον το «Euro 6» (είναι τα οχήματα που ταξινομούνται μετά την 01/09/2015) που αφορά ουσιαστικά μόνο το ένα στα 10 οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
από τήν Έντυπη "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα που έχουν απομείνει σε κυκλοφορία μετά τη φορολογική καταιγίδα των τελευταίων ετών είναι μόλις τα... δύο στα 100. Ο «στόλος» των ιδιωτικής χρήσεως οχημάτων «γερνάει» ταχύτατα -που σημαίνει ότι και οι αξίες μειώνονται δραματικά- καθώς μόλις το ένα στα 10 αυτοκίνητα είναι ηλικίας κάτω των πέντε ετών, ενώ τα 56 στα 100 είναι από 10 ετών και πάνω.
Στοιχεία για τις σημερινές αξίες των αυτοκινήτων το υπουργείο Οικονομικών δεν διαθέτει, ενώ τα μικρού και μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητα κάτω των 1.600 κυβικών που με βάση τις δηλώσεις των τελευταίων ημερών η κυβέρνηση θέλει να «προστατέψει» αντιπροσωπεύουν πλέον το 85% του «στόλου».
Η στατιστική καταρρίπτει και άλλους μύθους: Εξετάστηκε σοβαρά το ενδεχόμενο να μειωθεί το «αφορολόγητο» των τελών κυκλοφορίας ώστε να προκύψει φορολογητέα ύλη και έσοδα για το κράτος. Σήμερα, από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας απαλλάσσονται μόνο τα Ι.Χ. που κυκλοφόρησαν μετά την 1/11/2010 τα οποία εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά 100 χιλιόμετρα.
«Πόσα είναι αυτά;» αναρωτήθηκαν τα μέλη του οικονομικού επιτελείου και εισέπραξαν την απογοητευτική απάντηση: όχι περισσότερα από 200.000 οχήματα όλα μαζί. Και να κατεβάσεις λοιπόν το «αφορολόγητο» από τα 100 στα 80 γραμμάρια τι θα κερδίσεις; Το πολύ-πολύ να κληθούν να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας περί τα 30-40 χιλιάδες οχήματα. Πόσα θα εισέπραττε το Δημόσιο από αυτό; Οχι περισσότερα από 3-4 εκατομμύρια ευρώ.
Ο δεύτερος «μύθος» έχει να κάνει με τα πετρελαιοκίνητα. Πράγματι, στα 100 αυτοκίνητα που πωλούνται πλέον, τα 60-65 είναι πετρελαιοκίνητα.
Από την αύξηση του μεριδίου των πετρελαιοκίνητων το Δημόσιο χάνει χρήματα, καθώς τα συγκεκριμένα οχήματα και λιγότερο καύσιμο καταναλώνουν και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στο πετρέλαιο κίνησης (330 ευρώ στα χίλια λίτρα) είναι μικρότερος από τον αντίστοιχο της βενζίνης (680 ευρώ στα χίλια λίτρα).
Πόσα είναι όμως συνολικά τα πετρελαιοκίνητα; Από τον Νοέμβριο του 2011 που επετράπη η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέχρι και τον Αύγουστο του 2015, είχαν πουληθεί 136.185 πετρελαιοκίνητα σε σύνολο 252.569 πωλήσεων.
Οι ιδιοκτήτες αυτών των οχημάτων ήδη πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας (με βάση τους ρύπους που καταναλώνουν τα οχήματά τους), ενώ πολλοί από αυτούς έχουν υπαχθεί και στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης λόγω κυβισμού του κινητήρα.
Τα έσοδα του κράτους από τα τέλη κυκλοφορίας έχουν καταρρεύσει από το 2010 μέχρι σήμερα λόγω του κύματος των καταθέσεων πινακίδων (σ.σ. ακόμη και σήμερα σε ακινησία παραμένουν περίπου 580-600.000 οχήματα). Στα 1,6 δισ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα το 2010 από τα τέλη κυκλοφορίας, στα 1,15 δισ. ευρώ έχουν περιοριστεί το 2015.
Η τάση παραμένει πτωτική, καθώς τα καινούργια I.X. που αποκτώνται είναι κατά κύριο λόγο μικρού κυβισμού με χαμηλές εκπομπές ρύπων, κάτι που σημαίνει και λιγότερα έσοδα για το Δημόσιο. Από το 2010 και μετά που επιβλήθηκε ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί περίπου 464 χιλιάδες οχήματα. Από αυτά τα 200.000 απαλλάσσονται από τα τέλη, ενώ τα 120.000 εκπέμπουν ρύπους από 100 έως 120 γραμμάρια. Δηλαδή, το Δημόσιο από αυτά τα 320.000 οχήματα εισπράττει όχι περισσότερα από 13 εκατομμύρια ευρώ συνολικά. Για να εισέπραττε περισσότερα, η κυβέρνηση θα έπρεπε να φορολογήσει τα πιο «πράσινα» οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα.
Μόλις 257.000 οχήματα βαρύνονται με φόρο πολυτελείας
Από τα περίπου 3,5 εκατομμύρια Ι.Χ. που κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους πριν από την 01/11/2011 και πληρώνουν τέλη με βάση τον κυβισμό, ούτε καν 70.000 δεν έχουν κινητήρα άνω των 2.357 κυβικών. Οι «τζιπάτοι» εκλείπουν χρόνο με τον χρόνο ως... είδος λόγω τεκμηρίων, φόρου πολυτελούς διαβίωσης (ο οποίος μάλιστα αυξήθηκε και πάλι και μάλιστα αναδρομικά) και πανάκριβων τελών κυκλοφορίας.
Η κατανομή με βάση τον κυβισμό δείχνει ότι τα περισσότερα οχήματα είναι μικρού και μεσαίου κυβισμού. Ιδού και τα στοιχεία:
• 1.200.000 αυτοκίνητα έχουν κινητήρα έως 1.357 κυβικά και πληρώνουν τέλη από 22 έως 135 ευρώ έκαστο.
• Τα 1.400άρια, τα 1.600άρια και τα 1.800άρια είναι περίπου δύο εκατομμύρια και πληρώνουν από 240 έως 300 ευρώ το καθένα.
• Πάνω από 1.929 κυβικά (σ.σ. είναι τα οχήματα που επιβαρύνονται και με τέλη και με φόρο πολυτελούς διαβίωσης) υπάρχουν 257.000 οχήματα και επιβαρύνονται ήδη με 660 έως και 1.320 ευρώ μόνο για τα τέλη.
Πίσω στο παλιό...
Στο μεταξύ σαραβαλάκι... αγάπη μου αναφωνούν ολοένα και περισσότεροι «ΙΧδες» λόγω της κρίσης. Το μνημόνιο επέδρασε αρνητικά ακόμη και στο... όριο ηλικίας των αυτοκινήτων όπως προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων στην οποία προχώρησε η Ενωση Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων.
Τα αυτοκίνητα ηλικίας έως πέντε ετών αντιπροσωπεύουν μετά βίας το 9% του συνόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, όταν στις αρχές του 2014, το μερίδιό τους ξεπερνούσε το 14%. Η αιτία προφανής: από το 2010 και μετά ο ρυθμός αντικατάστασης των παλαιών αυτοκινήτων με καινούργια έπεσε κατακόρυφα.
Ανω της δεκαετίας
Αντίθετα, το μερίδιο των αυτοκινήτων με ηλικία άνω των 10 ετών -η δεκαετία θεωρείται κρίσιμη για την αγορά αυτοκινήτου καθώς μετά τη συμπλήρωσή της μηδενίζονται τα τεκμήρια διαβίωσης και κατά συνέπεια και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης- εκτοξεύτηκε σε πάνω από 56% έναντι 50% που ήταν στις αρχές του 2014. Λόγω φόρων το να έχεις αυτοκίνητο άνω των 10 ετών θεωρείται πλέον... προσόν. Και πλέον, σε αυτή την κατηγορία κατατάσσονται 2,05 εκατομμύρια οχήματα σε σύνολο περίπου 3,6 εκατ. ευρώ αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας. Ειδικότερα:
• Τα αυτοκίνητα ηλικίας από 11 έως 15 έτη έχουν φτάσει στα 1,18 εκατομμύρια περίπου, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου των Ι.Χ.
• Ο αριθμός των Ι.Χ. ηλικίας από 16-20 ετών αυξήθηκε εντυπωσιακά μέσα σε έναν χρόνο, καθώς από 433.000 στις αρχές του 2014 ξεπέρασαν τις 560.000 στις αρχές του 2015.
• Αυξημένος σε σχέση με το 2014 εμφανίζεται και ο αριθμός των αυτοκινήτων ηλικίας άνω των 20 ετών. Φτάνουν στις 293 χιλιάδες οχήματα έναντι 277 χιλιάδων πέρυσι.
Το πρότυπο «Euro 5» (αφορά σε ταξινομήσεις που έγιναν μετά την 01/01/2011) πόσω μάλλον το «Euro 6» (είναι τα οχήματα που ταξινομούνται μετά την 01/09/2015) που αφορά ουσιαστικά μόνο το ένα στα 10 οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
από τήν Έντυπη "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.