Οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων αντέδρασαν άμεσα, μετά την εκδήλωση του αποτυχημένου πραξικοπήματος, αντικαθιστώντας τουρκικά λιμάνια με ελληνικά στα δρομολόγιά τους, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις επέλεξαν ακόμη και προορισμούς άλλων χωρών, όπως, για παράδειγμα, την Ιταλία.
Γεγονός αποτελεί, πάντως, ότι τουλάχιστον επτά ελληνικά λιμάνια υποδέχθηκαν ή θα υποδεχθούν περισσότερους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων που οι ιδιοκτήτριες εταιρείες αποφάσισαν να σταματήσουν τα δρομολόγιά τους προς λιμάνια της γειτονικής χώρας για λόγους ασφαλείας.
Τα λιμάνια αυτά είναι του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου, των Χανίων, της Ρόδου της Σάμου και της Χίου. Παράλληλα, μεγάλος αριθμός σκαφών αναψυχής και πολυτελών θαλαμηγών ιδιοκτησίας ξένων υπηκόων, συμπεριλαμβανομένων και Τούρκων, απέπλευσαν από τουρκικές μαρίνες και ελλιμενίζονται πλέον σε ελληνικές μαρίνες, κυρίως στα Δωδεκάνησα.
Πάντως, ο κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, αρμόδιος για θέματα κρουαζιέρας στον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), κάνει λόγο για συγκυριακά οφέλη, τα οποία δεν επιτρέπουν πανηγυρισμούς.
Σύμφωνα με τον κ. Στυλιανόπουλο, σε μια τόσο ρευστή κατάσταση είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις για το μέλλον του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, ειδικά όταν συντρέχουν λόγοι όπως ο απόηχος των τρομοκρατικών επιθέσεων στην Ευρώπη και οι επικείμενες συνέπειες της εξόδου της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Με βάση τα παραπάνω, εκτιμά ότι πολλά θα αλλάξουν τουριστικά στο άμεσο μέλλον και γι’ αυτό η Ελλάδα πρέπει να κάνει ό,τι μπορεί, ακόμη και σε επίπεδο παροχής κινήτρων, για να διατηρήσει το ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας.
Σε ό,τι αφορά τα γεγονότα στην Τουρκία, ο κ. Στυλιανόπουλος υπογραμμίζει ότι η γειτονική χώρα θα αργήσει πολύ να επανέλθει και στην ουσία η Ελλάδα μένει μόνη ως χώρα-προορισμός σε ό,τι αφορά τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο αυτή τη στιγμή. Με ό,τι αυτό, βεβαίως, συνεπάγεται για τις δυνατότητες που διανοίγονται.
Το αεροδρόμιο
Ενα άλλο θέμα, το οποίο τελεί υπό εξέταση, έχει να κάνει με την απώλεια της Κωνσταντινούπολης ως του σημαντικότερου αεροπορικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο για την κρουαζιέρα. Αυτό που αποτελεί ζητούμενο αυτήν τη στιγμή είναι κατά πόσον μπορεί να αξιοποιήσει την ευκαιρία το «Ελ. Βενιζέλος» ή και κάποια άλλα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, με παρακείμενα λιμάνια, ώστε να καρπωθούν εποχιακό homeporting σε αυτή τη συγκυρία.
Γενικότερα, ο κ. Στυλιανόπουλος σημειώνει ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στο Ιόνιο, που βρίσκεται στην «υγιέστερη» ρότα της Αδριατικής, και γενικά ότι χρειάζεται νέα αναπτυξιακή στρατηγική για την αντιμετώπιση προκλήσεων που δεν θα είναι βραχυπρόθεσμες. Αυτό είναι, κατά την άποψή του, το βασικό ζητούμενο σε αυτή τη φάση, από στρατηγικής απόψεως.
Από τη πλευρά του, ο πρόεδρος της Ενωσης Μαρινών Ελλάδος Σταύρος Κατσικάδης επιβεβαιώνει ότι μετά την απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία καταγράφηκε μαζική φυγή σκαφών αναψυχής και πολυτελών σκαφών από τις μαρίνες της γειτονικής χώρας. Οπως τονίζει, μετακινήθηκαν προσωρινά σε ελληνικές μαρίνες, κυρίως στα Δωδεκάνησα.
Μεταξύ των ιδιοκτητών των σκαφών και θαλαμηγών ήταν και πολλοί Τούρκοι που μετακίνησαν τα σκάφη τους στη χώρα μας, κυρίως για προφανείς λόγους ασφαλείας. Ωστόσο, και ο κ. Κατσικάδης –όπως και όλοι οι θεσμικοί τουριστικοί παράγοντες– θεωρεί ότι, πέραν των όποιων πρόσκαιρων οφελών, το ενδεχόμενο μιας παρατεταμένης κρίσης στην Τουρκία και της αρνητικής εικόνας που μπορεί να δημιουργηθεί για την ευρύτερη περιοχή δεν ευνοούν ούτε την Ελλάδα στο μέτωπο του θαλάσσιου τουρισμού.
Και γι’ αυτόν τον λόγο θα πρέπει να αναληφθούν περισσότερο στρατηγικές πρωτοβουλίες, ώστε η χώρα να αξιοποιήσει περισσότερο μεσοπρόθεσμα τις δυνατότητες που φαίνεται να δημιουργούνται.
kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.