Τον
ανασχηματισμό στην κυβέρνηση και το ξεκαθάρισμα στο εσωτερικό του
κόμματος αναμένει η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ),
προκειμένου «να βγάλει από την κατάψυξη» τις εκκρεμείς
αποκρατικοποιήσεις. Η χώρα, όπως έχει δεσμευθεί στους πιστωτές της, θα
προχωρήσει άμεσα και χωρίς άλλες καθυστερήσεις όλες τις εκκρεμείς
αποκρατικοποιήσεις.
Πρόκειται για τις αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, των ΟΛΠ/ΟΛΘ, Τραινοσέ/ΕΕΣΤΥ, αλλά και άλλων μικρότερων. Ειδικότερα στο ΤΑΙΠΕΔ, φέρουν βαρέως το γεγονός ότι επί σχεδόν έξι μήνες δεν έγινε ούτε ένα βήμα εμπρός για όλες τις προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις. Αποδίδουν δε ευθύνες στα μέλη της κυβέρνησης, τα οποία δεν άφησαν να εκδηλωθεί το βήμα, έστω και ως δείγμα καλής ένδειξης της χώρας προς τους δανειστές. Η μόνη αποκρατικοποίηση που προχώρησε ήταν αυτή του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος. Ωστόσο και αυτό συνέβη περισσότερο επειδή απειλούνταν με «λουκέτο» ο Ιππόδρομος.
Για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, έξι αποκρατικοποιήσεις έχουν πρωτεύουσα σημασία. Πρωτίστως η ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων και του Ελληνικού, που θα αποφέρει 1,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, προτεραιότητα έχει η ολοκλήρωση των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης των ΟΛΠ/ΟΛΘ και ΕΕΣΣΤΥ/ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Περιφερειακά αεροδρόμια: Eίναι η πιο ώριμη και πιο μεγάλη σε αξία αποκρατικοποίηση. Ο επενδυτής έχει υποσχεθεί έσοδα ύψους 10 δισ. ευρώ σε βάθος 40ετίας, εκ των οποίων το 1,2 δισ. ευρώ θα δοθεί προκαταβολικά. Η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση μπορεί να καλύψει το 80% του στόχου των εσόδων που έχει θέσει το ΔΝΤ, ή το 50% του στόχου που έχει θέσει η Κομισιόν για την περίοδο 2015-2018. Εκκρεμεί η έγκριση των Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ) για τα αεροδρόμια και η έγκριση της σχετικής σύμβασης παραχώρησης από την Ελληνική Βουλή. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούσαν ότι η συμφωνία μπορεί να κλείσει πριν από το τέλος του έτους.
Ελληνικό: Κυβέρνηση και επενδυτές πλέον έχουν κάτι περισσότερο από 12 μήνες για να ολοκληρωθεί η υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Ο χρόνος που απομένει έως τον Νοέμβριο του 2016 δεν είναι πολύς, δεδομένου ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προτείνει το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), ενώ το Συμβούλιο της Επικρατείας να εγκρίνει το ΕΣΧΑΔΑ. Η πιο «μισητή» στους κόλπους του ΣΥΡΙΖΑ αποκρατικοποίηση θα απαιτήσει την έγκριση από τη Βουλή. Βάσει της συμφωνίας που έχει επιτευχθεί, ο προτιμητέος επενδυτής θα καταβάλει 915 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο σε βάθος 10ετίας. Εξ αυτών τα 300 εκατ. ευρώ θα τα προκαταβάλει αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης.
ΟΛΠ/ΟΛΘ: Σε αντίθεση με ό,τι σχεδιαζόταν, η αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) θα κινηθεί σχεδόν παράλληλα με εκείνη του λιμανιού του Πειραιά (ΟΛΠ). Η ζήτηση παραμένει υψηλή και τουλάχιστον δύο στρατηγικοί επενδυτές ενδιαφέρονται για τον ΟΛΠ και άλλοι οκτώ για τον ΟΛΘ. Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ αρχικά είχε σχεδιαστεί για τα μέσα Σεπτέμβρη. Καθώς όμως οι μέρες κυλούν αντίστροφα, αυτό το περιθώριο στενεύει.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ: Και οι δύο διαγωνισμοί, σύμφωνα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, θα προχωρήσουν. Για κάθε μία προς αποκρατικοποίηση επιχείρηση, υπάρχουν δύο ενδιαφερόμενοι. Ετσι δεν τίθεται καν θέμα ανταγωνισμού. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μπορεί οι Γάλλοι (SNCF) να έχουν αποχωρήσει, αλλά έχουν ενδιαφερθεί μέσω των Ρουμάνων οι Αμερικανοί επενδυτές (Watco).
Εντυπη "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Πρόκειται για τις αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού, των ΟΛΠ/ΟΛΘ, Τραινοσέ/ΕΕΣΤΥ, αλλά και άλλων μικρότερων. Ειδικότερα στο ΤΑΙΠΕΔ, φέρουν βαρέως το γεγονός ότι επί σχεδόν έξι μήνες δεν έγινε ούτε ένα βήμα εμπρός για όλες τις προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις. Αποδίδουν δε ευθύνες στα μέλη της κυβέρνησης, τα οποία δεν άφησαν να εκδηλωθεί το βήμα, έστω και ως δείγμα καλής ένδειξης της χώρας προς τους δανειστές. Η μόνη αποκρατικοποίηση που προχώρησε ήταν αυτή του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος. Ωστόσο και αυτό συνέβη περισσότερο επειδή απειλούνταν με «λουκέτο» ο Ιππόδρομος.
Για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, έξι αποκρατικοποιήσεις έχουν πρωτεύουσα σημασία. Πρωτίστως η ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων και του Ελληνικού, που θα αποφέρει 1,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, προτεραιότητα έχει η ολοκλήρωση των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης των ΟΛΠ/ΟΛΘ και ΕΕΣΣΤΥ/ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Περιφερειακά αεροδρόμια: Eίναι η πιο ώριμη και πιο μεγάλη σε αξία αποκρατικοποίηση. Ο επενδυτής έχει υποσχεθεί έσοδα ύψους 10 δισ. ευρώ σε βάθος 40ετίας, εκ των οποίων το 1,2 δισ. ευρώ θα δοθεί προκαταβολικά. Η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση μπορεί να καλύψει το 80% του στόχου των εσόδων που έχει θέσει το ΔΝΤ, ή το 50% του στόχου που έχει θέσει η Κομισιόν για την περίοδο 2015-2018. Εκκρεμεί η έγκριση των Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ) για τα αεροδρόμια και η έγκριση της σχετικής σύμβασης παραχώρησης από την Ελληνική Βουλή. Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούσαν ότι η συμφωνία μπορεί να κλείσει πριν από το τέλος του έτους.
Ελληνικό: Κυβέρνηση και επενδυτές πλέον έχουν κάτι περισσότερο από 12 μήνες για να ολοκληρωθεί η υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Ο χρόνος που απομένει έως τον Νοέμβριο του 2016 δεν είναι πολύς, δεδομένου ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προτείνει το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), ενώ το Συμβούλιο της Επικρατείας να εγκρίνει το ΕΣΧΑΔΑ. Η πιο «μισητή» στους κόλπους του ΣΥΡΙΖΑ αποκρατικοποίηση θα απαιτήσει την έγκριση από τη Βουλή. Βάσει της συμφωνίας που έχει επιτευχθεί, ο προτιμητέος επενδυτής θα καταβάλει 915 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο σε βάθος 10ετίας. Εξ αυτών τα 300 εκατ. ευρώ θα τα προκαταβάλει αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης.
ΟΛΠ/ΟΛΘ: Σε αντίθεση με ό,τι σχεδιαζόταν, η αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) θα κινηθεί σχεδόν παράλληλα με εκείνη του λιμανιού του Πειραιά (ΟΛΠ). Η ζήτηση παραμένει υψηλή και τουλάχιστον δύο στρατηγικοί επενδυτές ενδιαφέρονται για τον ΟΛΠ και άλλοι οκτώ για τον ΟΛΘ. Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ αρχικά είχε σχεδιαστεί για τα μέσα Σεπτέμβρη. Καθώς όμως οι μέρες κυλούν αντίστροφα, αυτό το περιθώριο στενεύει.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ: Και οι δύο διαγωνισμοί, σύμφωνα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, θα προχωρήσουν. Για κάθε μία προς αποκρατικοποίηση επιχείρηση, υπάρχουν δύο ενδιαφερόμενοι. Ετσι δεν τίθεται καν θέμα ανταγωνισμού. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μπορεί οι Γάλλοι (SNCF) να έχουν αποχωρήσει, αλλά έχουν ενδιαφερθεί μέσω των Ρουμάνων οι Αμερικανοί επενδυτές (Watco).
Εντυπη "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.