Πώς αποφεύχθηκε μια παρ' ολίγον ναυτική τραγωδία
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Για δεύτερη μέρα σήμερα οι δύτες του
λιμενικού και το κλιμάκιο που αποτελείται από στελέχη του κλάδου
επιθεώρησης πλοίων του λιμενικού θα επιχειρήσουν να εκτιμήσουν το πλήρες
μέγεθος της ζημιάς που έχει προκληθεί από την προσάραξη του πλοίου Blue
Star Patmos τα ξημερώματα της Τρίτης στην είσοδο του φυσικού λιμανιού
της Ίου. Οι προσπάθειες ωστόσο να διερευνηθούν οι συνθήκες του
συμβάντος δυσχεραίνονται από την περιορισμένη ορατότητα των νερών λόγω
των ρευμάτων ενώ φως επιχειρεί να ρίξει και η προανάκριση που
διενεργείται από το λιμεναρχείο Ίου.
Μια μέρα μετά το συμβάν και ενώ ήδη
είναι γνωστό ότι ουδείς από τους επιβάτες ή το πλήρωμα τραυματίστηκε ή
αντιμετώπισε κάποιο άλλο πρόβλημα υγείας, οι λεπτομέρειες που αρχίζουν
σιγά, σιγά να γίνονται γνωστές δείχνουν ότι η προσάραξη θα μπορούσε να
έχει εντελώς διαφορετική πιθανόν τραγική εξέλιξη.
Τι ακριβώς συνέβη; Το Blue Star Patmos
τα ξημερώματα Τρίτης...
συνέχεια
...προς Τετάρτη, προσεγγίζοντας την Ίο ερχόμενο από τη Νάξο και ενώ εκτελούσε το δρομολόγιο από Πειραιά προς Σύρο, Πάρο, Νάξο, Ίο, Σαντορίνη, Ανάφη, κατά τη στροφή του προς τα ανατολικά προκειμένου να εισέλθει στο λιμάνι προσέκρουσε στον ανατολικό κάβο, σύμφωνα με κάποιες πρώτες πληροφορίες με ταχύτητα περί τους 15 με 17 κόμβους. Το γεγονός ωστόσο ότι το πλοίο μετά την πρόσκρουση, ακούμπησε στο βράχο προσαράζοντας, αποδείχθηκε σωτήριο καθώς απέτρεψε πιθανή βύθιση.
συνέχεια
...προς Τετάρτη, προσεγγίζοντας την Ίο ερχόμενο από τη Νάξο και ενώ εκτελούσε το δρομολόγιο από Πειραιά προς Σύρο, Πάρο, Νάξο, Ίο, Σαντορίνη, Ανάφη, κατά τη στροφή του προς τα ανατολικά προκειμένου να εισέλθει στο λιμάνι προσέκρουσε στον ανατολικό κάβο, σύμφωνα με κάποιες πρώτες πληροφορίες με ταχύτητα περί τους 15 με 17 κόμβους. Το γεγονός ωστόσο ότι το πλοίο μετά την πρόσκρουση, ακούμπησε στο βράχο προσαράζοντας, αποδείχθηκε σωτήριο καθώς απέτρεψε πιθανή βύθιση.
Για να γίνουν αντιληπτά τα μεγέθη,
κάποιες πληροφορίες - που πάντως δεν επιβεβαιώνονται επισήμως από την
πλοιοκτήτρια εταιρεία ή το λιμενικό που συνεχίζει την έρευνα - μιλούν
για ρήγμα έως και 80 μέτρα, ρήγμα διπλάσιο από το αντίστοιχο που
προκάλεσε το ναυάγιο και τη ναυτική τραγωδία του Σάμινα. Ωστόσο ευτυχώς
δε συνέβη το ίδιο με το Patmos, γεγονός που έδωσε τον απαραίτητο χρόνο
ώστε 206 επιβάτες και 44 από τα 87 μέλη του πληρώματος (όλοι καλά στην
υγεία τους) να μετεπιβαστούν δύο ώρες μετά την προσάραξη στο ταχύπλοο
"Super Jet” της εταιρείας Seajets που έσπευσε επιτόπου (βρσικόταν στο
λιμάνι) καθώς και στο τουριστικό σκάφος "Βασίλειος” και στη συνέχεια να
μεταφερθούν ασφαλείς στο λιμάνι της Ίου. Συνολικά στην περιοχή έσπευσαν
άμεσα 6 αλιευτικά, 3 τουρισιτκά, 3 ταχύπλοα και 1 περιπολικό. Το
υπόλοιπο πλήρωμα παραμένει στο πλοίο, το οποίο εκτός από το ρήγμα
φέρεται να έχει υποστεί ζημιές και στους άξονες των προπελών.
Πρόσθετες πληροφορίες για την προσάραξη
του μήκους 145 μέτρων Blue Star Patmos, που είναι από τα πιο καινούρια
πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας καθώς ναυπηγήθηκε το 2012, αναμένεται να
δώσει και η επεξεργασία των στοιχείων του VDR, που καταγράφει τα
δεδομένα του πλοίου.
Να σημειωθεί ότι η ύπαρξη της ξέρας στην
είσοδο του φιορδ του λιμανιού της Ίου είναι γνωστή στους καπετάνιους
που εκτελούν τα δρομολόγια στο νησί. Πληροφορίες θέλουν τον καπετάνιο
του Blue Star Patmos να είναι έμπειρος, γεγονός που οδηγεί σε ένα πρώτο
συμπέρασμα ότι είτε υπήρξε κάποια δυσλειτουργία που δεν επέτρεψε να
γίνουν οι σωστοί χειρισμοί ή ότι έγινε λάθος εκτίμηση.
Σε ό,τι αφορά την οικονομική ζημιά να
σημειωθεί ότι αυτή θα καλυφθεί από την ασφαλιστική εταιρεία, κλιμάκιο
της οποίας επίσης αναμένεται στην περιοχή για την αξιολόγηση των
δεδομένων.
Σε κάθε περίπτωση το γεγονός ότι
αποφεύχθηκαν τα χειρότερα, δεν μπορεί να αποκρύψει το γεγονός ότι είχαμε
μια παρολίγο ναυτική τραγωδία, που επαναφέρει στο προσκήνιο ζητήματα
ασφάλειας στις λιμενικές υποδομές των ελληνικών νησιών καθώς και τήρησης
των κανονισμών και των ορίων ταχυτήτων κατά τον κατάπλου και τον
απόπλου των πλοίων. Να αναφερθεί μάλιστα, ότι κάποιες πληροφορίες θέλουν
το Patmos να έχει προσαράξει μετά από ελιγμό προς αποφυγή άλλου
εξερχόμενου ιδιωτικού σκάφους. Σύμφωνα με τους ισχύοντες γενικούς
κανονισμούς οι ταχύτητες δεν πρέπει να ξεπερνούν εντός των ορίων του
λιμανιού τους πέντε κόμβους, εκτός εάν ορίζεται άλλο όριο από το λιμάνι.
Το σημείο πρόσκρουσης πάντως στην περίπτωση της Ίου βρίσκεται εκτός των
τυπικών ορίων του λιμανιού, στην είσοδο του φυσικού λιμένα.
Σε επίσημο επίπεδο σύμφωνα με το
υπουργείο ναυτιλίας δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί επιβατών, ούτε έχει
παρατηρηθεί θαλάσσια ρύπανση, ενώ στην περιοχή βρίσκονται ήδη δύο
ρυμουλκά καθώς και άλλα μέσα αντιμετώπισης ενδεχόμενης ρύπανσης. Προς το
παρόν πάντως οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το πλοίο δεν μπορεί να
ρυμουλκηθεί προτού γίνουν εργασίες συγκόλλησης στο πλοίο που ναυπηγήθηκε
στην Κορέα, έχει μήκος 145 μέτρα, πλάτος 23,2 μέτρα διαθέτει 90
καμπίνες και δυναμικότητα μεταφοράς 2 χιλιάδων επιβατών.
Τέλος να αναφερθεί ότι οι επιβάτες
προωθήθηκαν στους προορισμούς τους με μέριμνα της εταιρείας. Ωστόσο στο
πλοίο παραμένουν τα οχήματα τα 21 οχήματα και τα 12 φορτηγά τα οποία
μετέφεραν μεταξύ άλλων προμήθειες για την τροφοδοσία του νησιού.
από Capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.