Γιώργος Φιντικάκης | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 17/12/2015 09:55 |
Ενα θέμα ανησυχεί όσους κυβερνητικούς αξιωματούχους
παρακολουθούν από κοντά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, η οποία και έχει
μπει στην τελική ευθεία.
Δεν πρόκειται για τη Λαική Ενότητα, ούτε για τη συνιστώσα του ΣΥΡΙΖΑ (Σπίρτζης, Δρίτσας, κ.ά.) που αντιμάχονται τις ιδιωτικοποιήσεις, παρά για το τίμημα που θα προσφέρουν οι υποψήφιοι, για το λιμάνι, μνηστήρες.
Ακόμη και αν υπάρξει ισχυρός ανταγωνισμος, ακόμη κι αν καταθέσουν -όπως ακούγεται- δεσμευτικές προσφορές και οι τρεις εναπομείναντες ενεργοί παίκτες στο διαγωνισμό, δηλαδή η κινέζικη Cosco, η δανέζικη APM Terminals, και η φιλιππινέζικη ICTS- ο φόβος είναι μη τυχόν τα τιμήματα που θα δώσουν, δεν είναι ικανοποιητικά και κινούνται κοντά στη απαξιωμένη χρηματιστηριακά αποτίμηση του λιμανιού. Εννοείται ότι σε περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει άμεσα από τους υποψηφίους να υποβάλουν βελτιωτικές προσφορές, κ.ο.κ.
Κοιτάζοντας κανείς το ταμπλό του χρηματιστηρίου, η μετοχή του ΟΛΠ διαπραγματεύεται σήμερα στα επίπεδα των 14 ευρώ, και η κεφαλαιοποίηση του 100% του λιμανιού ανέρχεται στα 350 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι τo 51% του ΟΛΠ το οποίο και παραχωρείται, ισοδυναμεί με μόλις… 178,5 εκατ. ευρώ (σσ: όσο για το 67% που προέβλεπε αρχικά ο διαγωνισμός ισούται σήμερα με 234,5 εκατ. ευρώ).
Από την πλευρά της η Εθνική Χρηματιστηριακή, προ μηνός είχε αποτιμήσει την αξία της εισηγμένης ΟΛΠ στα 500 εκατ. ευρώ, χαρακτηρίζοντας την "ασημικό σε τιμή ευκαιρίας”. Τότε μάλιστα η μετοχή βρισκόταν στα 15 ευρώ, όχι στα 14 ευρώ όπως σήμερα, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι αντανακλούσε και πάλι την πραγματική αξία της εταιρείας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η Εθνική έχει θέσει ως τιμή στόχο τα 20 ευρώ για το επόμενο 12μηνο.
Φυσικά στο ΤΑΙΠΕΔ προσδοκούν...
συνέχεια
...τα τιμήματα να ξεπεράσουν κατά πολύ τη χρηματιστηριακή αξία, αφού σε τέτοιες περιπτώσεις στρατηγικών αποκρατικοποιήσεων, οι υποψήφιοι λαμβάνουν υπόψιν τους και άλλες παραμέτρους. Τέτοιες, είναι η αξία που θα προσλάβει το λιμάνι από τις επενδύσεις που δεσμεύεται να κάνει ο νικητής του διαγωνισμού, το premium που πηγάζει από τις προσδοκίες της αγοράς ότι η ιδιωτικοποίηση θα σημάνει την αναζωογόνηση του λιμανιού, κ.ο.κ.
Αυτά θα λάβουν υπόψιν τους και οι ανεξάρτητοι αποτιμητές που θα καθορίσουν τα κατώτατα αποδεκτά πλαφόν για τον ΟΛΠ, με τις αποτιμήσεις να ανοίγουν την ίδια ημέρα με τις προσφορές.
Αλλά σε κάθε περίπτωση, ο φόβος της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ είναι μη τυχόν οι υποψήφιοι “πατήσουν” πάνω στη γενικότερη αβεβαιότητα που βασανίζει ακόμη την ελληνική οικονομία, καθώς επίσης και σε άλλους παράγοντες (π.χ. την βεβιασμένη εξαίρεση του παράκτιου μετώπου της Δραπετσώνας στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση), και υποβάλουν προσφορές που δύσκολα θα μπορέσουν να γίνουν αποδεκτές.
Σε αυτό το σενάριο δεν θα υπάρχει άλλη επιλογή, παρά το να κηρυχθεί ο διαγωνισμός άγονος. Και εννοείται ότι μια στραβή στο Πειραιά, θα πήγαινε πίσω και το διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης. Σε μια τέτοια περίπτωση οι μόνοι που θα ικανοποιούνταν θα ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, οι δήμαρχοι των Δήμων του Πειραιά, και τα στελέχη της Λαικής Ενότητας που θα θεωρήσουν προσωπική τους επιβεβαίωση την ήττα των κυβερνητικών σχεδίων, πόσο μάλλον όταν θα βλέπουν πρώην συντρόφους τους να "πνίγονται στα ρηχά του ΟΛΠ".
Στο διαδικαστικό τώρα κομμάτι, οι υποψήφιοι φαίρονται να εξετάζουν να ζητήσουν από το ΤΑΙΠΕΔ ολιγοήμερη παράταση για την υποβολή των προσφορών, και αντί για την επόμενη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου, αυτό να συμβεί προς τα τέλη του έτους ή αρχές Ιανουαρίου. Το επιχείρημά τους είναι ότι δεν επαρκεί ο χρόνος προκειμένου να διαβάσουν αναλυτικά τα κείμενα και τα παρατήματα που ανέβηκαν στο "Data Room" την περασμένη Παρασκευή.
Σε ένα άλλο επίπεδο, εγκρίθηκε σύφωνα με πληροφορίες χθες από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το Προεδρικό Διάταγμα για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος (ΡΑΛ) που σημαίνει ότι τον Ιανουάριο θα πάρει υπογραφές από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει η εφαρμογή του.
Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος είναι θέμα που έχει τεθεί από το 2013 όταν και ξεκίνησε η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Η σύστασή της δεν αποτελεί “προαπαιτούμενο” για το διαγωνισμό, με την έννοια ότι είναι απαραίτητο να προηγηθεί της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, ωστόσο καλό θα ήταν να λειτουργούσε, προκειμένου έτσι να αρθεί άλλη μία αβεβαιότητα και προαίρεση για τη διενέργεια της συναλλαγής, που αναμένεται να γίνει κάποια στιγμή μέσα στο καλοκαίρι του 2016. Επιπλέον, ένα καθαρότερο θεσμικό πλαίσιο αυξάνει την αξία του περιουσιακού στοιχείου, καθώς παρέχεται μια ασφαλέστερη εικόνα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Η εικόνα αυτή ωστόσο παραμένει θολή, κυρίως από υπαιτιότητα του υπουργείου Ναυτιλίας, που είναι ο αρμόδιος φορέας για τη δημιουργία της Αρχής.
Δεν πρόκειται για τη Λαική Ενότητα, ούτε για τη συνιστώσα του ΣΥΡΙΖΑ (Σπίρτζης, Δρίτσας, κ.ά.) που αντιμάχονται τις ιδιωτικοποιήσεις, παρά για το τίμημα που θα προσφέρουν οι υποψήφιοι, για το λιμάνι, μνηστήρες.
Ακόμη και αν υπάρξει ισχυρός ανταγωνισμος, ακόμη κι αν καταθέσουν -όπως ακούγεται- δεσμευτικές προσφορές και οι τρεις εναπομείναντες ενεργοί παίκτες στο διαγωνισμό, δηλαδή η κινέζικη Cosco, η δανέζικη APM Terminals, και η φιλιππινέζικη ICTS- ο φόβος είναι μη τυχόν τα τιμήματα που θα δώσουν, δεν είναι ικανοποιητικά και κινούνται κοντά στη απαξιωμένη χρηματιστηριακά αποτίμηση του λιμανιού. Εννοείται ότι σε περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει άμεσα από τους υποψηφίους να υποβάλουν βελτιωτικές προσφορές, κ.ο.κ.
Κοιτάζοντας κανείς το ταμπλό του χρηματιστηρίου, η μετοχή του ΟΛΠ διαπραγματεύεται σήμερα στα επίπεδα των 14 ευρώ, και η κεφαλαιοποίηση του 100% του λιμανιού ανέρχεται στα 350 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι τo 51% του ΟΛΠ το οποίο και παραχωρείται, ισοδυναμεί με μόλις… 178,5 εκατ. ευρώ (σσ: όσο για το 67% που προέβλεπε αρχικά ο διαγωνισμός ισούται σήμερα με 234,5 εκατ. ευρώ).
Από την πλευρά της η Εθνική Χρηματιστηριακή, προ μηνός είχε αποτιμήσει την αξία της εισηγμένης ΟΛΠ στα 500 εκατ. ευρώ, χαρακτηρίζοντας την "ασημικό σε τιμή ευκαιρίας”. Τότε μάλιστα η μετοχή βρισκόταν στα 15 ευρώ, όχι στα 14 ευρώ όπως σήμερα, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι αντανακλούσε και πάλι την πραγματική αξία της εταιρείας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η Εθνική έχει θέσει ως τιμή στόχο τα 20 ευρώ για το επόμενο 12μηνο.
Φυσικά στο ΤΑΙΠΕΔ προσδοκούν...
συνέχεια
...τα τιμήματα να ξεπεράσουν κατά πολύ τη χρηματιστηριακή αξία, αφού σε τέτοιες περιπτώσεις στρατηγικών αποκρατικοποιήσεων, οι υποψήφιοι λαμβάνουν υπόψιν τους και άλλες παραμέτρους. Τέτοιες, είναι η αξία που θα προσλάβει το λιμάνι από τις επενδύσεις που δεσμεύεται να κάνει ο νικητής του διαγωνισμού, το premium που πηγάζει από τις προσδοκίες της αγοράς ότι η ιδιωτικοποίηση θα σημάνει την αναζωογόνηση του λιμανιού, κ.ο.κ.
Αυτά θα λάβουν υπόψιν τους και οι ανεξάρτητοι αποτιμητές που θα καθορίσουν τα κατώτατα αποδεκτά πλαφόν για τον ΟΛΠ, με τις αποτιμήσεις να ανοίγουν την ίδια ημέρα με τις προσφορές.
Αλλά σε κάθε περίπτωση, ο φόβος της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ είναι μη τυχόν οι υποψήφιοι “πατήσουν” πάνω στη γενικότερη αβεβαιότητα που βασανίζει ακόμη την ελληνική οικονομία, καθώς επίσης και σε άλλους παράγοντες (π.χ. την βεβιασμένη εξαίρεση του παράκτιου μετώπου της Δραπετσώνας στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση), και υποβάλουν προσφορές που δύσκολα θα μπορέσουν να γίνουν αποδεκτές.
Σε αυτό το σενάριο δεν θα υπάρχει άλλη επιλογή, παρά το να κηρυχθεί ο διαγωνισμός άγονος. Και εννοείται ότι μια στραβή στο Πειραιά, θα πήγαινε πίσω και το διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης. Σε μια τέτοια περίπτωση οι μόνοι που θα ικανοποιούνταν θα ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, οι δήμαρχοι των Δήμων του Πειραιά, και τα στελέχη της Λαικής Ενότητας που θα θεωρήσουν προσωπική τους επιβεβαίωση την ήττα των κυβερνητικών σχεδίων, πόσο μάλλον όταν θα βλέπουν πρώην συντρόφους τους να "πνίγονται στα ρηχά του ΟΛΠ".
Στο διαδικαστικό τώρα κομμάτι, οι υποψήφιοι φαίρονται να εξετάζουν να ζητήσουν από το ΤΑΙΠΕΔ ολιγοήμερη παράταση για την υποβολή των προσφορών, και αντί για την επόμενη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου, αυτό να συμβεί προς τα τέλη του έτους ή αρχές Ιανουαρίου. Το επιχείρημά τους είναι ότι δεν επαρκεί ο χρόνος προκειμένου να διαβάσουν αναλυτικά τα κείμενα και τα παρατήματα που ανέβηκαν στο "Data Room" την περασμένη Παρασκευή.
Σε ένα άλλο επίπεδο, εγκρίθηκε σύφωνα με πληροφορίες χθες από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το Προεδρικό Διάταγμα για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος (ΡΑΛ) που σημαίνει ότι τον Ιανουάριο θα πάρει υπογραφές από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει η εφαρμογή του.
Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος είναι θέμα που έχει τεθεί από το 2013 όταν και ξεκίνησε η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Η σύστασή της δεν αποτελεί “προαπαιτούμενο” για το διαγωνισμό, με την έννοια ότι είναι απαραίτητο να προηγηθεί της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, ωστόσο καλό θα ήταν να λειτουργούσε, προκειμένου έτσι να αρθεί άλλη μία αβεβαιότητα και προαίρεση για τη διενέργεια της συναλλαγής, που αναμένεται να γίνει κάποια στιγμή μέσα στο καλοκαίρι του 2016. Επιπλέον, ένα καθαρότερο θεσμικό πλαίσιο αυξάνει την αξία του περιουσιακού στοιχείου, καθώς παρέχεται μια ασφαλέστερη εικόνα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Η εικόνα αυτή ωστόσο παραμένει θολή, κυρίως από υπαιτιότητα του υπουργείου Ναυτιλίας, που είναι ο αρμόδιος φορέας για τη δημιουργία της Αρχής.
tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.