Τετάρτη 17 Αυγούστου 2016

Στην τελική ευθεία οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι


Ολυμπία Οδός Στην πρώτη της Ολυμπίας οδού, για πρώτη φορά έγινε σοβαρή συνεργασία με τον ΟΣΕ. | Eurokinissi-ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
Με χωριστές συμφωνίες με τους εργολάβους, οι οποίες σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών εξασφάλισαν όφελος για το Δημόσιο άνω των 764 εκατ. ευρώ, μπαίνουν στην τελική ευθεία τα έργα στους αυτοκινητόδρομους, οι οποίοι έπρεπε να έχουν δοθεί στην κυκλοφορία εδώ και τέσσερα χρόνια σύμφωνα με τις συμβάσεις του 2007.
Το επόμενο επτάμηνο θεωρείται πάντως κρίσιμο, καθώς στα τέλη Μαρτίου πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τα βασικά κομμάτια των έργων για να μην υποχρεωθεί η χώρα μας να επιστρέψει το σύνολο των κοινοτικών κονδυλίων τα οποία υπερβαίνουν το ένα δισ. ευρώ και έχουν εκταμιευθεί από το Γ' ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ της περιόδου 2009-2014 για τη χρηματοδότηση των έργων. 
Οι Βρυξέλλες έχουν συμφωνήσει να δοθεί άλλη μία πίστωση χρόνου, ώς τον επόμενο Αύγουστο, που αφορά όμως μόνον ορισμένα δύσκολα τμήματα, όπως οι σήραγγες της Παναγοπούλας κοντά στο Αίγιο και της Κλόκοβας μετά το Αντίρριο.
Τα σημαντικότερα «αγκάθια» έχουν παρακαμφθεί και έως το τέλος του χρόνου οι κορδέλες των εγκαινίων προβλέπεται να είναι συχνές στους αυτοκινητόδρομους, αλλά οι εργολάβοι συνηθίζουν να λένε με νόημα πως «στο τέλος ξυρίζουν τον γαμπρό», που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το Δημόσιο και οι φορολογούμενοι. 
Οι ασφυκτικές προθεσμίες παράδοσης των έργων είναι το «χαρτί» που έχουν στα χέρια τους οι εθνικοί εργολάβοι, το οποίο ώς τώρα φαίνεται να έχουν αφήσει κατά μέρος.
Τα εργοτάξια, που είχαν στην ουσία νεκρώσει από τα μέσα του 2010 ώς τις αρχές του 2014, το τελευταίο δεκαπεντάμηνο λειτουργούν σε 24ωρη βάση και τα έργα προχωρούν με πρωτόγνωρους ρυθμούς.
Υπολογίζεται ότι σ' αυτό το διάστημα υλοποιήθηκε κατά μέσο όρο το 45% των κατασκευών.
Βοήθησαν σ' αυτήν την επιτάχυνση οι συστηματικές παρεμβάσεις...
 συνέχεια
...του υπουργείου Υποδομών, το οποίο σε αυτό το διάστημα έχει επιλύσει τις περισσότερες από τις εκκρεμότητες που εμπόδιζαν την ανάπτυξη των εργοταξίων. 
Οι συμβάσεις τού 2007 προέβλεπαν ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε ένα χρόνο και παράδοση των χώρων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος μέσα σε ένα εξάμηνο.
Προφανώς αναφέρονταν σε άλλη χώρα και οι σχετικές διατάξεις αποδείχθηκαν η «χαρά των εργολάβων»...
Εννέα χρόνια μετά εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις για ακίνητα που βρίσκονται σε επίκαιρα σημεία των αυτοκινητόδρομων, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που οι εργολάβοι έχουν νοικιάσει χώρους από τους ιδιοκτήτες για να προχωρήσουν τα έργα!
Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Ιονίας οδού που για να προχωρήσουν τα έργα σε τμήμα 20 χλμ. χρειάστηκε να απαλλοτριωθούν 26 ιδιοκτησίες, ενώ εκκρεμούν ώς σήμερα οι αρχαιολογικές ανασκαφές σε τέσσερις θέσεις.
Χρειάζεται επίσης να μετακινηθούν πυλώνες της ΔΕΗ και άλλα δίκτυα σε 22 θέσεις. 
Μόνο γι' αυτές τις αιτίες καθυστέρησης, με τη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων τον Δεκέμβριο του 2013, οι εργολάβοι εξασφάλισαν πρόσθετες αποζημιώσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ.
Με τις συμπληρωματικές συμβάσεις, ωστόσο, δεν επιλύθηκαν όλα τα προβλήματα, ενώ αποδείχθηκε ότι το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των έργων ήταν εκτός πραγματικότητας και χρειάστηκε να αναθεωρηθεί από τη σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τη σύμφωνη γνώμη των Βρυξελλών. 

Διαφυγόντα κέρδη 

«Το πάρτι τελείωσε. Προχωρήσαμε σε νέες διαπραγματεύσεις, με σεβασμό σε κάθε ευρώ που δίνει ο Ελληνας φορολογούμενος και πετύχαμε συμφωνίες που μειώνουν τις απαιτήσεις των εργολάβων κατά 764 εκατ. ευρώ», επισημαίνει ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος έδωσε στη δημοσιότητα τις επιμέρους συμφωνίες που έχουν ήδη γίνει για τους τέσσερις -από τους συνολικά πέντε- υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους.
Οι εργολάβοι της Ολυμπίας οδού (Κόρινθος-Πάτρα) εξασφάλισαν 215 εκατ. ευρώ, σχεδόν 172 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με τις αρχικές απαιτήσεις τους.
Στην Ιόνια οδό (Αντίρριο-Γιάννενα) θα πάρουν 174 εκατ. ευρώ και στον Ε-65, το νέο οδικό που διασχίζει τη δυτική Θεσσαλία, 67,5 εκατ. ευρώ.
Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις τα έργα κατασκευάζονται από την ίδια κοινοπραξία, που διεκδικούσε πάνω από 600 εκατ. ευρώ αλλά μείωσε τις απαιτήσεις της κατά 370 εκατ. ευρώ.
Το υπουργείο υπολογίζει ότι με την αναθεώρηση της σύμβασης για τον Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα), που κυρώθηκε πρόσφατα από τη Βουλή, εξοικονομήθηκαν 225 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι το φθινόπωρο θα είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. 
Οι συμφωνίες τηρούνται ώς τώρα από όλες τις πλευρές, αφού παρά τη στενότητα των πόρων μόνον τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο εξασφάλισε πάνω από 220 εκατ. ευρώ για να είναι συνεπές στις υποχρεώσεις του.
Μετά τις καθυστερήσεις που προκάλεσε η απεργία των δικηγόρων, δίνει επίσης βάρος στην ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, με στόχο να εξασφαλιστούν οι υπολειπόμενοι χώροι μέσα στο φθινόπωρο και να μη δοθούν στους εργολάβους «πατήματα» για νέες απαιτήσεις από το Δημόσιο.
Από την ανάγνωση των στοιχείων του υπουργείου προκύπτει ότι οι εργολάβοι διεκδικούσαν πάνω από 200 εκατ. ευρώ για διαφυγόντα έσοδα από σταθμούς διοδίων που δεν έχουν λειτουργήσει και μετά τις διαπραγματεύσεις συμφώνησαν στα 110 εκατ. ευρώ. 
Συνεχίζονται πάντως οι συζητήσεις ανάμεσα στο υπουργείο και τους εργολάβους του πέμπτου έργου.
Πρόκειται για το τμήμα Ράχες Μαλιακού-Κλειδί Ημαθίας στην Αθηνών-Θεσσαλονίκης, όπου τα έργα αφορούν κυρίως τις σήραγγες στην ευρύτερη περιοχή των Τεμπών και εκκρεμούν οι αποζημιώσεις από δύο διαιτησίες 24,5 εκατ. ευρώ που έχουν κερδίσει οι εργολάβοι.
Στο υπουργείο εκτιμούν ότι θα υπάρξει σύντομα συμφωνία για το χρονοδιάγραμμα και τις πληρωμές.
Το συγκεκριμένο έργο οι κατασκευαστικές εργασίες βρίσκονται περίπου στο 93%.
Εχουν ολοκληρωθεί οι δύο σήραγγες των Τεμπών, μήκους δύο και έξι χιλιομέτρων, καθώς και η τρίτη των τριών χλμ. στην περιοχή του Πλαταμώνα, ενώ προχωρούν τα κομμάτια σύνδεσής τους. 

Δυτική Ελλάδα 

Το υπουργείο δίνει το κύριο βάρος στους αυτοκινητόδρομους Κορίνθου-Πατρών και Αντιρρίου-Ιωαννίνων, που εξυπηρετούν ολόκληρη τη δυτική Ελλάδα.
Στην πρώτη της Ολυμπίας οδού, για πρώτη φορά έγινε σοβαρή συνεργασία με τον ΟΣΕ και μόλις πριν από ένα χρόνο λύθηκαν τα πιο σημαντικά προβλήματα που δημιουργούνται από το γεγονός ότι ο οδικός άξονας συναντά τον σιδηρόδρομο σε οκτώ σημεία.
Είχαν επίσης υποτιμηθεί τα μικρά ρέματα, αλλά και οι ανισόπεδες διαβάσεις που απαιτούνται για να λειτουργήσει το τοπικό δίκτυο.
Είχαν «ξεχαστεί» οι παράδρομοι, που θα εξυπηρετούν τις μετακινήσεις χωρίς να χρησιμοποιείται ο αυτοκινητόδρομος και να επιβαρύνονται οι κάτοικοι της περιοχής με πληρωμή διοδίων. 
Στην Κορίνθου-Πατρών υπολογίζεται ότι η υλοποίηση των έργων ξεπέρασε το 80% και το πρώτο τμήμα των 20 χλμ., από τον κόμβο της Αρχαίας Κορίνθου ώς το Κιάτο, αναμένεται να δοθεί επίσημα στην κυκλοφορία τις επόμενες ημέρες, πιθανότατα μαζί με τις σήραγγες στο Δερβένι.
Οι οδηγοί που κινούνται προς την Αθήνα χρησιμοποιούν τις δύο σήραγγες στην Ακράτα καθώς και το νέο τμήμα μήκους δύο χλμ.
Στο αντίθετο ρεύμα θα εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται στην υπάρχουσα εθνική οδό. 
Εργα κατασκευής της Ιονίας Οδού-  Γέφυρα στον ποταμό Εύηνο (φωτ. αρχείου 2014)
Εργα κατασκευής της Ιονίας Οδού- Γέφυρα στον ποταμό Εύηνο (φωτ. αρχείου 2014)
Μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να δοθούν τα πρώτα έτοιμα τμήματα της Ιόνιας οδού, όπου έχει ολοκληρωθεί το 81% των έργων, με βάση τα στοιχεία του Ιουλίου.
Πρόκειται για τα 75 χλμ. από τον Κουβαρά Αιτωλοακαρνανίας ώς την Αμφιλοχία, που δεν αποκλείεται να συνοδεύονται και με άλλα 30 χλμ., από τη Φιλιππιάδα ώς το στρατόπεδο Παπαγεωργίου, κοντά στα Γιάννενα, εάν ολοκληρωθούν κάποιες εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις.
Με πρωτόγνωρους ρυθμούς προχωρά η κατασκευή της δίδυμης σήραγγας των τριών χλμ. στην Κλόκοβα, που προστέθηκε στο έργο με απόφαση του ΣτΕ.
Τα έργα ξεκίνησαν τον Μάιο του 2015 και πλέον ολοκληρώθηκε ο ένας κλάδος, ενώ απομένουν ελάχιστα μέτρα για να «ξετρυπήσει» και ο άλλος. 
Στον Ε-65, μετά την περικοπή με τη συμφωνία του 2013, κατασκευάζεται μόνον το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα, που βρίσκεται στο 80% και έχει μεγάλη σημασία για τις μετακινήσεις στη δυτική Θεσσαλία.
Τα σπουδαιότερα προβλήματα εντοπίζονται στις αρχαιολογικές ανασκαφές που γίνονται σε τέσσερις θέσεις (Αλωνάκι Ανάβρας, Φανερωμένη, Τατάρια και Αγία Βαρβάρα).
Με απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη ξεκινούν οι μελέτες για το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα, που θα συνδέσει τον νέο αυτοκινητόδρομο με την Αθηνών-Λαμίας.
Θεωρείται ιδιαίτερα δύσκολο, αφού θα χρειαστεί να κατασκευαστούν σήραγγες που δεν προβλέπονται στη σύμβαση του 2007.

Αποζημιώσεις και υποχρεώσεις εργολάβων

Διόδια Αφιδνών
Αποζημίωση 24 εκατ. ευρώ θα λάβουν οι εργολάβοι γιατί δεν λειτουργούν όλοι οι προβλεπόμενοι σταθμοί διοδίων στο τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας στον άξονα Αθήνα-Λαμία.
Τα έσοδά τους χρηματοδοτούν τα έργα στην Ιόνια οδό (Αντίρριο-Γιάννενα) και, με βάση τη σύμβαση του 2007, οι οδηγοί έπρεπε να πληρώνουν από το περσινό καλοκαίρι στους πλευρικούς σταθμούς Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης, καθώς και στον μετωπικό κοντά στη Χαλκίδα.
Η διακλάδωση των 10 χλμ. από το Σχηματάρι, που εξυπηρετεί την Εύβοια, έχει κατασκευαστεί από το Δημόσιο.
Ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2009, αλλά από τότε δεν έχει γίνει ο σταθμός διοδίων γιατί έχουν «κολλήσει» οι απαλλοτριώσεις.
Για τον ίδιο λόγο δεν έχει λειτουργήσει ο προβλεπόμενος σταθμός στην Αρκίτσα Φθιώτιδας, ενώ στο Μαρτίνο έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες και απομένει μόνον η περιβαλλοντική αδειοδότηση. 
Οι εργολάβοι διεκδικούσαν από το Δημόσιο σχεδόν 90 εκατ. ευρώ για διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια, αλλά τελικώς συμφώνησαν με το υπουργείο στη σοβαρή μείωση του ποσού, ενώ οφείλουν να βελτιώσουν ή να ανακατασκευάσουν τους ανισόπεδους κόμβους που υπάρχουν στη Λυκόβρυση, στην περιοχή Καλυφτάκη και στην Κάτω Κηφισιά, όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις για τους πρόσθετους χώρους που χρειάζονται τα έργα. 
Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται για τους νέους σταθμούς διοδίων, που τους αναγκάζουν να πληρώνουν για καθημερινές μετακινήσεις.
Το υπουργείο επικαλείται τις προβλέψεις της αρχικής σύμβασης και δίνει βάρος στην κατασκευή του παράπλευρου δικτύου που θα καλύψει την τοπική κυκλοφορία, ενώ έχει πετύχει εκπτωτικά προγράμματα για όσους χρησιμοποιούν συχνά τον αυτοκινητόδρομο.
efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.