Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2023

Από τις συμμορίες των ναρκεμπόρων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (και την Πανεπιστημίου!), ένα τσιγάρο δρόμος


Δημοσιογράφος είμαι, οφείλω να σέβομαι τη δεοντολογία και το κόπυ πάστε. Ξεκινώ λοιπόν με κάτι που γράφτηκε εδώ στο Newpost, πριν από μερικές μέρες για τον αδιανόητο πόλεμο των ναρκεμπόρων στη Σουηδία. Λα τα μινόρια:
«Όλο και περισσότεροι νέοι εμπλέκονται στον πόλεμο των συμμοριών που συγκλονίζει τους τελευταίους μήνες τη Σουηδία, δήλωσε σήμερα ο αρχηγός της εθνικής αστυνομίας, μετά τις βιαιότητες που στοίχισαν τη ζωή σε τρεις ανθρώπους μέσα σε 24 ώρες και έχουν προκαλέσει σοκ στη χώρα.
“Έχουμε μια κατάσταση στην οποία παιδιά έρχονται τα ίδια σε επαφή με εγκληματικές συμμορίες” για να διαπράξουν φόνους, δήλωσε ο Άντερς Τόρνμπεργκ, ο επικεφαλής της εθνικής αστυνομίας, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Η Σουηδία βρίσκεται εδώ και χρόνια αντιμέτωπη με μια βία που συνδέεται με τη μάχη μεταξύ συμμοριών για τον έλεγχο του λαθρεμπορίου των ναρκωτικών και των όπλων στη χώρα.Η βία αυτή κλιμακώθηκε τους τελευταίους μήνες εξαιτίας μιας εσωτερικής διαμάχης στους κόλπους μιας από τις συμμορίες αυτές. Αιματηρές ανταλλαγές πυρών και εκρήξεις είναι πλέον σχεδόν καθημερινές.
Σύμφωνα με καταμέτρηση του δημόσιου τηλεοπτικού δικτύου SVT, 12 άνθρωποι σκοτώθηκαν από πυρά και εκρήξεις το Σεπτέμβριο, ο οποίος ήταν ο πιο πολύνεκρος μήνας των τεσσάρων τελευταίων ετών».
Και πάμε για τη συνέχεια σε ένα προ δεκαημέρου ρεπορτάζ των NYTimes, που έφερε τον τίτλο:
«Η Σουηδία στέλνει ένα μήνυμα στους οδηγούς της Στοκχόλμης:Ηλεκτρισμός ή σπίτι σας»
Και υπότιτλο:
«Μια νέα ζώνη περιορισμένων καυσαερίων στο κέντρο της πόλης, μοιάζει να είναι η πιο φιλόδοξη στη Δυτική Ευρώπη και θα γίνει νόμος σε λίγο παραπάνω από ένα έτος».

Και μισό λεπτό τώρα να σας το σπάσω σε πενηνταράκια, για να καταλαβαινόμαστε. Από τις αρχές του 2025, σε μια περιοχή που θα καλύπτει πάνω κάτω είκοσι τετράγωνα στο κέντρο της Στοκχόλμης, θα απαγορεύεται η κυκλοφορία σε αυτοκίνητα που καίνε πετρέλαιο ή βενζίνη. Εκεί θα μπορούν να εισέρχονται μόνο αμάξια με κινητήρες είτε ηλεκτρικούς είτε φυσικού αερίου. Εξαιρέσεις θα γίνονται για οχήματα υβριδικής τεχνολογίας με οδηγούς που ταλανίζονται από κινητικά προβλήματα, για οχήματα που εξυπηρετούν έκτακτες καταστάσεις και, φυσικά, για την αστυνομία. Αυτή που κυνηγάει να πιάσει τις εγκληματικές συμμορίες διακίνησης ναρκωτικών, αλλά δεν φαίνεται να τα καταφέρνει και τόσο καλά…

Και κάπου εκεί έγκειται ο παραλογισμός όχι μόνο της Σουηδίας αλλά ολόκληρης της πολιτισμένης Δύσεως. Ενώ χάνεται η μπάλα, σκίζεται το παραπέτασμα, πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι και δεν ξέρει ο κόσμος που να κρυφτεί, η απάντηση των αρχόντων είναι έργα βιτρίνας, ξανά έργα βιτρίνας και δώστου έργα βιτρίνας.

Σαν την Αθήνα ένα πράγμα που κάνανε φτερά από το ταμείο του δήμου 25 ολόκληρα μύρια για να σουλουπωθεί η Πανεπιστημίου (που δεν χρειαζόταν κανένα σουλούπωμα εδώ που τα λέμε…) και άμα πας λίγο παρακάτω, εκεί στα δεξιά της πλατείας Καραϊσκάκη, θα δεις καταστάσεις που θα σε κάνουν να λιποθυμήσεις. Ένα πραγματικό “χωριό” δυστυχίας, εκμετάλλευσης και πόνου. Αν δεν το αντικρίσεις, δεν το χωράει ο νους σου, φίλε. Αλλά χωράει η Πανεπιστημίου μερικά ακόμη λούξουρι μπραντς, στην πορεία για να αναδειχθεί σε Πέμπτη Λεωφόρος της μπανανίας!

Υ.Γ.:
 Όλα τα λεφτά η δήλωση του αντιδήμαρχου μεταφορών της Στοκχόλμης Lars Strömgren για τις αλλαγές στην κυκλοφορία: «Επιλέξαμε μια περιοχή, όπου μεγάλος αριθμός ποδηλατών και πεζών εκτίθεται καθημερινά σε ανθυγιεινό αέρα».
Και κάτσε εσύ ύστερα να αγχώνεσαι για τις συμμορίες και το μπιστολίδι…

Χρήστος Ξανθάκης
Voices / Newpost

(το χρονογράφημα του Νίκου Ξανθάκη ΕΔΩ )