Δευτέρα 21 Ιουλίου 2014

Πώς μια έξοδος για ψώνια μπορεί να σε οδηγήσει στο... κρατητήριο

Την τελευταία πενταετία οι μικροκλοπές κοστίζουν στις επιχειρήσεις το 1,7% του τζίρου τους ετησίως, απώλεια αυξημένη περίπου κατά 0,3%-0,5%, σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, ο οποίος εκπροσωπεί τα πολυκαταστήματα και τα μεσαία σούπερ μάρκετ.ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΙΜΙΤΑΚΗΣ
 Την τελευταία πενταετία οι μικροκλοπές κοστίζουν στις επιχειρήσεις το 1,7% του τζίρου τους ετησίως, απώλεια αυξημένη περίπου κατά 0,3%-0,5%, σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, ο οποίος εκπροσωπεί τα πολυκαταστήματα και τα μεσαία σούπερ μάρκετ.
                                                                             --------
H υπόθεση της Μαριντίτας Αλαβάνου, αδελφής του Αλέκου Αλαβάνου, που είδε το φως της δημοσιότητας την περασμένη βδομάδα δεν είναι μοναδική. Η κ. Αλαβάνου αναγκάστηκε να περάσει 28 ώρες στα κρατητήρια ενός αστυνομικού τμήματος για ένα λάθος που έγινε στο ταμείο ενός καταστήματος, όπου χτύπησε συναγερμός από δείγμα κρέμας make up που της είχε δοθεί από τις πωλήτριες του εν λόγω καταστήματος προκειμένου να τη δοκιμάσει. «Επέλεξα δύο αποχρώσεις από τα ανοιγμένα και σχεδόν τελειωμένα δοκιμαστικά δειγματάκια –αυτά που σε όλη την υφήλιο χαρίζονται σωρηδόν–, εξηγώ στη διερχόμενη υπάλληλο ότι δεν θέλω να τα δοκιμάσω εκεί επειδή φοβάμαι (σ.σ. για αλλεργίες) και τη ρωτώ εάν μπορώ να τα πάρω να τα δει ο φαρμακοποιός μου. Εννοείται πως συμφώνησε επιτόπου», αφηγείται η ίδια σε σημείωμα που δημοσιεύτηκε σε ηλεκτρονική ιστοσελίδα.

Οταν τη σταμάτησε ο υπάλληλος ασφαλείας για να την ελέγξει, νόμισε πως θα λυθεί και η παρεξήγηση. Αντ’ αυτού όμως κλήθηκε η αστυνομία και διώχθηκε με τη διαδικασία του αυτοφώρου. «Κατέθεσα στον αξιωματικό υπηρεσίας, και ενημερώνομαι για τα κάτωθι: α) θα μείνω κρατούμενη τη νύχτα εκεί ή στη ΓΑΔΑ, β) θα περάσω την επομένη αυτόφωρο, με αυτεπάγγελτη καταγγελία του καταστήματος, καθώς γ) η εταιρεία έχει καταθέσει ότι ναι μεν πρόκειται για δειγματάκια, όμως κοστίζουν 62 ευρώ! Την ίδια ώρα, το κανονικό προϊόν, 5 φορές μεγαλύτερο του πλήρους δείγματος, πωλείται στο κατάστημα 31 ευρώ». Η κυρία Αλαβάνου αισθάνθηκε παγιδευμένη, αφού μια απλή παρεξήγηση είχε αυτή την απροσδόκητη κατάληξη.

Στην απάντηση που εξέδωσε η εταιρεία αναφέρονταν ότι...

συνέχεια
... «το κατάστημα, αμιγώς ελληνική επιχείρηση, χειρίστηκε ήπια το συμβάν με την απουσία της εταιρείας από το δικαστήριο». Οι συναλλαγές στα εμπορικά καταστήματα εμπίπτουν στο αστικό δίκαιο, σύμφωνα με το οποίο η μικροκλοπή διώκεται αυτεπάγγελτα, έτσι η συγκεκριμένη εταιρεία φαίνεται να έχει τυπικά δίκιο. Ομως, στην ηθική πλευρά της ιστορίας, η συγκεκριμένη υπόθεση είναι ενδεικτική τού πώς η οικονομική κρίση μεταβάλλει τη σχέση πελατών-εμπόρων λιανικής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), ο οποίος εκπροσωπεί τα πολυκαταστήματα και τα μεσαία σούπερ μάρκετ, την τελευταία πενταετία οι μικροκλοπές κοστίζουν στις επιχειρήσεις το 1,7% του τζίρου τους ετησίως, απώλεια αυξημένη κατά 0,3%-0,5% περίπου. Πάντως το μικρό μέγεθος δεν εκφράζει το πραγματικό κόστος της δαπάνης των επιχειρήσεων λιανικής, αφού η τοποθέτηση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας, καμερών επιτήρησης και εταιρειών φύλαξης θεωρείται πλέον στάνταρ έξοδο.

Μάλιστα, το είδος της παραβατικότητας στα μεγάλα καταστήματα είναι σχετικά ομοιογενές, αφού σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ το 80% των περιπτώσεων αφορά συνεργασία παραβατών εντός και εκτός του καταστήματος. Ομως τα ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας, εκτός από το να καθιστούν απρόσωπη τη σχέση μεταξύ εμπόρου-καταναλωτή, δημιουργούν και πρόβλημα κατάχρησης ισχύος, μερικές φορές. Σε μία τουλάχιστον καταγγελία, που είναι στη διάθεση της «Κ», καταναλωτής αναγκάστηκε από εταιρεία security να καταβάλει αποζημίωση 70 ευρώ για λάθος του ταμείου που ερμηνεύθηκε ως κλοπή, προκειμένου να παρακαμφθεί η αυτεπάγγελτη διαδικασία του αυτοφώρου. Οταν η υπόθεση έφτασε στο αστυνομικό τμήμα, όπου και εξηγήθηκε στην εταιρεία security ότι η πρακτική της συνιστούσε αντιποίηση αρχής, ο δικηγόρος του πολυκαταστήματος προσπάθησε να αποσπάσει τη δέσμευση του καταναλωτή πως δεν θα δημοσιοποιήσει την υπόθεση, προκειμένου να μη γίνει μήνυση εναντίον του. Ο καταναλωτής δεν το έπραξε, αλλά δεν κατέθεσε και μήνυση, προκειμένου να αποφύγει τα έξοδα και την ταλαιπωρία.

«Ηταν πολύ απλό να αποδείξω την αθωότητά μου, απλώς κοιτάζοντας το βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας, όμως και αυτό μου το αρνήθηκαν», εξηγεί ο ίδιος. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), το φαινόμενο δεν είναι μετρήσιμο, αφού κάθε περίπτωση εξετάζεται χωριστά και οι περισσότερες δεν φτάνουν ποτέ στις ενώσεις καταναλωτών ή στην αστυνομία. Πλήρη άγνοια για το θέμα δήλωσαν το γραφείο Τύπου της αστυνομίας, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και ο Συνήγορος του Καταναλωτή.
kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.